Logeetje aan boord!

Toch wat rommelig geslapen in de baai bij het eiland Ons. In de nacht staat er eigenlijk niet veel wind, maar als het schip steeds aan het anker staat te trekken, ga ik toch steeds uit het raam kijken of alles goed gaat. Voordeel daarvan is dat je ook in de nacht een beetje kan volgen wat er gebeurt. De vissers hier in deze omgeving werken echt hard. Midden in de nacht met grote koplampen op de boot zijn ze alweer bezig om netten te zetten en vis binnen te halen. De vuurtoren van Ons zet ons steeds in een straal licht. Er vallen weer wat sterren uit de lucht en het is heel helder.
Finistère - Porto
De volgende ochtend hangen de wolken laag. Het is bij ons zonnig, maar de baai aan de overkant kunnen we niet meer zien. We willen gauw school doen, dan is dat maar weer af en dan lekker het eiland verkennen. Maar ja, wat Roelof en ik willen, lijkt niet altijd goed uit te pakken bij Myrthe en Wouter. Combinatie van ouderschap en onderwijs blijft moeilijk. Roelof geeft Myrthe met een engelengeduld 2,5 uur rekenles, zodat ze eindelijk het blok af heeft voor vandaag. Het was ook niet echt een makkelijke rekenles. Ze moet inmiddels getallen in de honderd en duizend delen. Dat vergt wel concentratie, maar dat is best heftig om dat 2,5 uur vol te houden. In de tussentijd doet Wouter laconiek een taallesje, maakt zijn schrijfoefening en rekent een lesje. Tja dit keer komt hij er makkelijk doorheen. Maar ja we lopen inmiddels bijna 3 weken voor op school in Nederland, dus we hebben nu behoorlijk speelruimte.
Finistère - Porto Finistère - Porto
Gelukkig om 12 uur snel met de dinghy het stand op. Het is een prachtig groen eiland, met veel karakteristieke eucalyptusbomen. Ook staan er heel veel fruitbomen, sommige vind ik prachtig, maar ik weet echt niet wat of het mag zijn (gras groene bollen met haren?). In het midden van het eiland wonen ook een aantal Eilandbewoners. Ze hebben karakteristieke huizen die soms tegen de bergwand zijn gebouwd. Volgens mij hebben ze niet allemaal stromend water. We zien ze ook buiten douchen met water vanuit een grote tank op het dak.
We volgen een aantal hele leuke wandelpaden tegelijk met een aantal ferry-ladingen toeristen, die inmiddels ook hier zijn gebracht. De vuurtoren is best een klim, maar ook leuk om van dichtbij te zien. Verder proberen ze op het eiland de insecten en salamanders een goede leefplek te bieden en staat hierover ook informatie op de borden voor het publiek. Daardoor hang ik met de kinderen boven een soort bak met water allerlei torren, en volgens mij ook muggenlarven te bewonderen. De kraamkamer voor diverse insecten. Myrthe is er niet weg te slaan, maar ik heb op een gegeven moment wel genoeg van de torretjes.
Finistère - Porto Finistère - Porto
Finistère - Porto
In het dorpje bij de pier waar de ferry aan komt pakken we op de terugweg een drankje en eten een maaltijd. Best lekker, met Jacobsschelpjes. Daarna een leuke wandeling terug, langs een rotspunt waar ooit een kasteel gestaan heeft. Je kan het zo voor je zien, prachtige locatie. Dan komen we weer terug bij ons strandje, waar de dinghy ligt. Het blijkt een nudistenstrand te zijn. Wouter moet even aan het idee wennen. Eerst gaan de bikini’s en zwembroeken aan en we proberen te zwemmen. Maar opnieuw vinden Roelof en ik het water te koud om echt te zwemmen, dus gaan we even zonnen (siësta dutje). Even later komen de kinderen weer terug, achter de dinghy wordt het badgoed uitgedaan en dan rennen ze lekker bloot weer het strand op. Kennelijk spreekt het ze toch wel aan ook al vonden ze het in het begin wel raar.

De volgende ochtend willen wij naar Combarro varen aan het einde van de Ria de Pontevedra. Als Roelof bezig is het anker op te halen (op de hand, goed voor de dagelijkse beweging…), zie ik op de plotter de Antares langsvaren. Het lijkt ons leuk om foto´s van elkaar te maken terwijl we onder zeil zijn. Dus toch maar even snel het anker op met de ankerlier, de ochtendoefening bewaren we voor een andere keer. We hebben contact via de marifoon, en de Antares is op weg naar Porto Novo aan het begin van de Ria Pontevedro. Bij Porto Novo zien we de Antares vlak voor ons. Helaas valt daar ook de wind helemaal weg. De Antares was een beetje geschrokken van het wat hoge Zandvoort-gehalte op het strand bij Porto Novo en vaart ook door naar Combarro. De mooie stranden bij Porto Novo liggen inderdaad hutje mutje vol met badgasten. Gaaf, want nu varen we samen met de Antares naar Combarro, helemaal aan het einde van de Ria. We maken veel foto’s van elkaar en varen de mooie baai door, die er wel drukker en bewoonder uit ziet dan de vorige Ria’s. Aan het einde zien we grote tankers liggen en is een grote industrie (papierfabriek). Maar vlak achter het eilandje Tambo (met echt leuke BBQ strandjes) zien we Combarro liggen. Geschokt van de de drukte eerder in de baai, waren we wel heel benieuwd of dit nou wel een leuk plaatsje zou zijn. Maar een prachtig pittoresk (wel toeristisch) oud binnenstadje lonkte ons.
Finistère - Porto Finistère - Porto
Het is echt een leuk oud binnenplaatsje. De cafeetjes zijn van binnen heel klein en lijken soms wel in de rotsen gebouwd, smalle straatjes (en natuurlijk heel veel dezelfde toeristenwinkeltjes) en gezellige restaurantjes zijn er. Myrthe en ik kijken nog even bij de kade naast de restaurantjes naar de vissen die we zien. Ineens zien we een hele lange slang-achtige vis, duidelijk wel een roofvis, want hij eet diverse schelpen op en verdwijnt daarna weer. Geen idee wat het is! Wouter heeft in de tussentijd een katapult gekocht met Roelof; Myrthe en ik snappen er niets van, want Roelof vindt de kinderen veel te verwend en houdt er helemaal niet van om souvenirs te kopen; terwijl Myrthe en ik souvenirshopje in en uit gaan en moeite hebben om niets te kopen.
Finistère - Porto
Finistère - Porto Finistère - Porto
En even later treffen we Walewijn, Hedda en Quirijn. Gezellig, we gaan samen een restaurantje pakken. We proberen het allerbeste restaurant met uitzicht op ons schip uit te zoeken. Helaas belemmeren enkele afvalcontainers het uitzicht op ons schip, maar het restaurant is super. De kids hebben het ontzettend leuk samen, alhoewel Quirijn met zijn loopfiets wordt aangezet tot een race bergaf door de smalle straatjes, dwars door de toeristen heen. Ook slenteren ze over het enorme strand met eb, en komen met vieze moddervoeten weer terug bij het restaurant. Maar die smile van Quirijn en de kinderen wordt steeds breder en ze hebben het reuze naar hun zin samen. Kennelijk zo goed dat ze samen het plan bedenken om Quirijn uit te nodigen te komen logeren. Dat lijkt me erg leuk, maar de vraag is even of Quirijn dat echt wel leuk vindt. We spreken af om nog even koffie te drinken bij ons, en we stoppen de kinderen met zijn allen samen in de voorpunt. Nog even een boekje voorlezen en het is er stil. We zijn een beetje verbaasd hoe goed het gaat, maar het is eigenlijk wel ontzettend grappig dat ze op deze manier hun eigen plannetje invulling kunnen geven. In de nacht ben ik bang dat Quirijn nog wordt verpletterd door mijn kinderen. Maar het lijkt reuze mee te vallen. Hij ligt lekker koddig in het midden en de kinderen liggen af en toe in hun slaap tegen hem aan, alsof het hun knuffel is. Heel lief.

Finistère - Porto Finistère - Porto
De volgende ochtend zijn onze kinderen eerst wakker. We leggen gauw de knuffels van Quirijn naast hem en op hem, zodat hij die niet mist als hij straks wakker wordt. Maar even later hoor ik ze keuvelen en Quirijn vertelt wat hij allemaal heeft gedroomd. Gezellig zeg zo’n extra huis/schip-genootje. Even later komt Hedda langs met de dinghy op weg naar de bakker en spreken we af even samen te ontbijten. Daarna gaan we weer ieder onze eigen weg. De Antares op weg naar het eiland Ons, en wij pakken een bus naar het plaatsje Pontevedra.

Pontevedra heeft een erg leuk oud centrum, met een aantal zeer oude historische gebouwen. Het lijkt een beetje op Santiago de Compostela, alleen dan met minder pelgrims. We kijken wat rond en pakken nog een terrasje. We zien hoe een stel trouwt, en slenteren tussen de mooi geklede dames en heren door langs oude gebouwen en door leuke smalle straatjes. Een Basiliek en een oude ruïne, en een lekker ijsje toe. Moe en voldaan gaan we daarna weer terug naar ons schip bij Combarro.
Wat kan je toch moe worden van dit relaxte rondkijken bij al deze plaatsjes. We moeten echt weer een dagje internet inplannen om gewoon toe te komen aan ons blog en de reacties allemaal te lezen en iets terug te schrijven. Anders gaan we onszelf nog helemaal verliezen, hier in deze heerlijke Ria’s.

Strompelkuitje….

Ineens is de wind weer aan! Het kan hier van bladstil ineens gaan waaien (van nul naar windkracht 4). Het gordijn begint dan te wapperen, ons schip te schommelen en ik word wakker. Buiten is het ochtendgloren nog bezig. Prachtig mooi rood is de lucht achter de bergachtige kust. We liggen voor anker in een idyllisch baaitje van Rianxo. De groene kust met palmbomen op de glooiende berg en een mooi strand is ons uitzicht. Het is eb en even verderop zijn een groep vissers druk bezig met hele grote hengels met netten er aan, die ze over de grond trekken. Ik denk dat ze de Jacobsschelpjes vissen, maar zeker weten doe ik het niet. Zwaar werk, ze gaan maar door (2 uur lang) met in elk bootje twee vissers (groep van ca. 10 bootjes bij elkaar).
Finistère - Porto
Gisteren (ma 18 aug) zijn we hier voor anker gaan liggen. We hebben ook een poging gedaan om aan het strand te zwemmen. Maar het is hier zo ontzettend koud, dat het niet is gelukt (alleen Wouter). Onbegrijpelijk dat het hier in de baai toch nog zulk koud water is, echt midden in de hete zon. Vervolgens zijn we Rianxo ingelopen. Het is een niet heel erg toeristisch dorpje. Een paar mooie plekjes. Een echt vissersdorp is het en daarom wilden wij wel een visje kopen. Uiteindelijk een grote supermarkt gevonden. En een super lekkere schol of zo gekocht. In de supermarkten staat standaard iemand helemaal in laarzen en een plastic schort voor, die de vis helemaal voor je klaar maakt, zodat je hem in de pan kan bakken. Goed om te zien hoe ze het doen, geen idee of het nog lukt om zelf te vissen, maar dan moeten we dit dus zelf zien te klaren.

Ben benieuwd, vandaag mogen de hechtingen uit Myrthe’s voet. Ons strompelkuitje loopt er de laatste tijd best aardig mee. Er zit geen pleister of gaas meer overheen. Best een raar gezicht die 7 touwtjes in haar vlees. Maar gisteren is ze er gewoon op blote voeten alweer de zee mee ingegaan. Rennen lukt nog niet. Ik ben alleen heel benieuwd of Roelof die touwtjes, op basis van de instructies van de dokter er zomaar uit mag trekken……… Ik ben blij dat Roelof de instructie heeft gehad!

Zondag 17 augustus hebben we nog een uitstapje gemaakt naar Santiago de Compostela. Het Pelgrimsoord wat iedereen wel kent. Ik kon mij er van te voren geen voorstelling van maken. We zijn er samen met het gezin van de Volonte heen gegaan. Het was een half uurtje (50 km vanuit Vilagarc) met de trein. Het grappige is dat je hier echt de tijd moet boeken waarop je reist met de trein (ook de terugreis). Gek, waarom dat nodig is en het voelt ook al gek om niet de flexibiliteit te hebben te bepalen wanneer je dan terug gaat reizen. In Santiago aangekomen is het toch wel een heel grote stad. Maar als je dan naar het oude centrum loopt, dan zijn er een aantal heel indrukwekkende, grote, oude gebouwen. Je waant je met die groteske, barokke gebouwen af en toe in een Romeins rijk. Je ziet er heel veel Pelgrims, met grote of kleine rugzakjes op. Soms zelfs op slippertjes of hakken?! Ze dragen de Sint Jakobsschelp, of aan hun rugzak of aan hun wandelstok. Voor deze mensen moet dit de afsluiting zijn van een voettocht. Wellicht hebben ze vanuit Nederland 2500 km gelopen in ca. 100 dagen. Je weet het niet! En dan op naar het plein met de Kathedraal en wellicht nog een uur of twee in de rij staan, om de apostel Sint Jakob of Jacobus de Meerdere te omarmen. Wij hebben de Kathedraal wel bewonderd, maar de apostel maar even gelaten.
Finistère - Porto Finistère - Porto
Omdat we eigenlijk maar weinig weten van de geschiedenis van deze plaats, en de apostel Jakobus, geven we de kinderen een huiswerkopdracht om dit maar eens even uit te zoeken. Daar leer je weer een heleboel van:
Santiago betekent Sint Jakobus (Sant Lago). Het is om twee redenen het doel van pelgrims: Het is een oude Keltische weg naar het verre Westen, naar het einde van de wereld – Finis Terrae- een plaats en streek die door de Spaanse koning (met wat hulp van onze Karel de Grote) het eerst op de Moren werd veroverd. Hier wilden ze dus graag mensen bekeren, en Christenen naar toe hebben. Maar bovenal is het een bedevaartsoord, waar het goed bidden is. Omdat hier de overblijfselen van de apostel Jakobus liggen. Ze hebben trouwens ook nog een Universiteit, in een heel oud gebouw, nota bene met wifi waarop ik ook zou moeten kunnen inloggen. Helaas was ik mijn wachtwoord natuurlijk weer eens vergeten…
Finistère - Porto Finistère - Porto Finistère - Porto Finistère - Porto

Roeiwedstrijd in Proba do Carminal

De avonden wordt er flink getraind in Ria Arousa met roeiboten (12 en 4 personen; het lijkt op een Gig). Geweldige plek om te roeien tussen de mosselbanken door. Prachtig om te zien. Doet me heimwee krijgen naar de kaagspetters en onze mooie woensdagavonden. Goed moment om mijn stoere shirt met mijn team erop te dragen. De vlag met mijn roeiteam erop, wappert al sinds ons vertrek uit Nederland in de verstaging. Kortom meiden, jullie zijn overal bij!
Finistère - Porto
Na de wandeling op woensdag naar de natuurlijke bergmeertjes in de waterval doen we een rustdagje. De meeste NL-vertrekkers zijn inmiddels van de ankerplaats vertrokken. Einde van de middag komt de Volonté nog even bij ons borrelen en ook zij vertrekken daarna, door naar Vilagarcía. Ook de andere schepen die voor anker liggen in deze ankerbaai, moeten er aan geloven. Deze avond werd ons in Spaans-Engels verteld dat er morgen ochtend om 10.30 uur een roeiwedstrijd plaats vindt, dwars door ons ankerplekje. De boeien zijn al uitgezet en liggen om ons heen. Ook de douane komt nog met hun indrukwekkende boot langs, en doet een aantal schepen aan in de ankerbaai. Maar gelukkig, ze slaan ons over. Wij hoeven dus geen formulieren in te vullen.

Helaas missen we dus de volgende ochtend de roeiwedstrijd in A Proba do Carminal, waar kennelijk al die avonden voor werd getraind. Het is maar een heel klein eindje varen naar Vilagarcía. Hoog aan de wind is de overkant van de baai net bezeild, tussen de mosselbanken door. De mosselbanken hier in deze Ria’s zijn goed voor 95% van de mosselproductie van Spanje. En Spanje heeft 60% van de wereldproductie. Dus echt wel indrukwekkend hoeveel ze hier produceren. We hebben een keer een portie mosselen gegeten en ze smaken goed, ze zien er wat roder uit dan ik ze ken van de AH.

In Vilagarcía liggen we in de haven, evenals de Volonté en de Antares. We proberen diezelfde dag nog de schooldag af te ronden. Wouter is om 12 uur al klaar, maar Myrthe heeft er duidelijk geen zin in, en kan of wil zich maar niet concentreren. Pas om 15.00 uur is Myrthe zover dat we Vilagarcia in kunnen. We proberen nog een trein te pakken naar Santiago de Compostella, maar dat lukt niet. Het duurt te lang voordat de trein komt en de kans dat we weer terug in Vilagarcía komen is heel klein. Dat komt omdat het hier de volgende dag, zaterdag, feest is. Het wordt een chaos in de stad met meer dan 50.000 bezoekers die allemaal naar het Fiesta de San Roque komen op 16 augustus (zie ook Fiesta de San Roque). Dan nemen we maar vast een voorproefje van de kermis/feest. Myrthe en Wouter mogen iets uitzoeken op de kermis om te doen. Wouter weet meteen wat hij wil en staat een half uur in de rij om te karten. Maar wat een smile als hij erin zit. Dat is duidelijk helemaal zijn ding.
Finistère - Porto
Myrthe kiest een hondje wat woef zegt van de markt. Even heeft Wouter spijt, maar als we hem op de boot laten zien hoe blij hij in de kart keek, is hij toch wel overtuigd dat hij een leuke keuze heeft gemaakt.

Die nacht gaan de kermis en het feest maar door. Om 03.00 uur kijk ik nog op mijn horloge en denk dat zal zo wel stoppen. Maar niets is minder waar. Het publiek staat op de kant te swingen en de muziek wordt met enorme versterkers over ons uitgestort. We zitten er echt middenin, de uitgang van de haven is de bar van het festival… en de DJ heeft er zin in en het gaat de hele nacht door. Wat ik ook probeer op de boot, ik sluit alle ramen (terwijl het 25 graden is) en ik doe zelfs het deurtje erin. Maar het mag niet baten, de muziek tettert ons om de oren. De kinderen slapen er dwars doorheen; ik slaap, maar wel met wakkere perioden ertussendoor. De volgende morgen denk je dan dat het publiek wel moe zal zijn, maar nee hoor. Ze staan nog steeds te swingen. Wel iets gammeler dan gisteravond, want er is duidelijk ook veel drank geschonken, maar zeker niet minder enthousiast. De sfeer is erg gezellig, de Spanjaarden hier zijn echt leuk.

We gaan zo met alle vertrekkers samen deelnemen aan het Fiesta de San Roque. Althans we slaan het religieuze gedeelte over, maar zijn uitgedost met reuze waterpistolen voor het waterspektakel. Op het heetst van de dag om 12.00 uur wordt echt iedereen nat gespoten. De brandweermannen staan met waterkanonnen in de straat en jong en oud wordt van boven tot onder nat. Onze kinderen hebben ook totaal geen gene en spuiten iedereen nat met hun waterguns. Midden in het gezicht, op de broek, midden op de droge rug.
Finistère - Porto Finistère - Porto
Op een gegeven moment zie ik een man met een emmer water lopen. Ik lach vriendelijk naar hem en krijg hem direct daarna over me heen. Maar het is een en al pret. Ondanks de warmte krijgen de kinderen het toch wel koud. We duiken uit de hitte van de strijd. Een motor en een auto rijden over de weg, maar worden door onze kinderen met water bestookt. De motorrijder kijkt woest om en rijdt daarna bijna iemand anders aan. De bestuurder van de auto, die zijn raampje open heeft staan kan het grapje van de kinderen wel waarderen. Het is duidelijk, vandaag blijft niemand droog. Een feest waar ook de volwassenen weer even kind zijn, en druk om zich heen spuiten met zo groot mogelijke waterpistolen. Het is zo geestig. Wat een leuk feest.

Ria de Muros op zondag

We liggen in de volgende Ria de Muros, bij een schattig vissersplaatsje.

Gisteravond trok de mist op. We hadden een mooie wandeling gemaakt naar de vuurtoren van Finisterre. En er stond ineens wind. We kwamen vanaf het strand weer terug met de dinghy bij de boot, die op de golven lag te stampen. Terwijl de achterkant een meter de lucht in vloog en weer beneden kwam probeerden wij op ons schip te klimmen. Het was duidelijk dat we hier niet meer rustig voor anker lagen. Dus het was of het schip in de haven leggen of even naar de volgende Ria varen. Dat laatste werd het.

Buiten op zee was het lekker zonnig. Helaas komt de wind pal uit het Zuiden (waar blijft die Portugese Noord?), dus we moeten weer kruisen. We varen weer langs rotsen en het is weer een prachtig gezicht hoe, met ondergaande zon de wolken om de kapen heen blijven hangen. Dan stuiteren we met 8 knopen snelheid Ria de Muros binnen (16 km per uur, en dat met het gewicht wat verplaats moet worden is echt indrukwekkend).
Terwijl we de Ria binnenvaren heeft Roelof met de korte golfzender contact met het Nederlandse netwerkje, de Antares (die liggen ook in Muros) en de Puff (die liggen in de volgende Ria). Gezellig. Maar daarna wordt het donker. Tegen de lichten van de haven inkijkend is het moeilijk zicht. We varen naar mijn idee heel hard en Roelof haalt snel zeil binnen. Wat zijn dat toch , die enorme platen? Gelukkig leest Roelof de gidsen goed. Mosselbanken is dus het antwoord. Oké. Bijna niet te zien, onverlicht. In het plaatsje schettert life hardcore muziek over de kade. Kennelijk een feestje. We vinden de Antares en gaan ernaast liggen, voor anker. Gezellig nog even samen een borrel. Oeps, helemaal de tijd vergeten. We gaan pas om 01.00 uur allemaal naar bed. Alleen Quirijn slaapt op tijd.

Vandaag, zondag, zijn jammer genoeg de winkels dicht. Kan ik niet alle toeristische dingen bekijken. Kijken kijken en niet kopen, want we hebben geen ruimte over voor veel extra’s.
Deze ochtend was er regen. Maar verder lopen we gewoon in t-shirt en als je de buien een beetje mijdt, is het heerlijk toeven.

We moeten zo gauw terug. We hebben Myrthe al 3 dagen belooft om Monopoly te doen, maar elke keer moesten we of alweer varen of was het veel te laat. Tja, belofte maakt schuld. Logies voor Jesper en Thomas is ook beloofd, de vraag is of we de Volonté weer in de volgende Ria gaan treffen. Leuk als we daar misschien even met alle vertrekkers weer samen kunnen zijn, want de Puff wacht ook nog tot maandag.

IMG_0938.JPG

IMG_0941.JPG

IMG_0943.JPG

IMG_0945.JPG

Scheepsbel in de mist

Dat was spannend! We zijn nu middernacht nog even met een lekker glaasje wijn en een amandelnootje uit het cadeaupakket, de adrenaline aan het wegspoelen.

Het heeft vandaag (vrijdag 8 aug) geregend. We zijn wel het dorpje Camarínas even in gegaan net toen het zonnetje scheen. Nog net voordat de supermarkt sloot voor de siësta hebben we boodschappen kunnen doen. Daarna nog idioot dure gedroogde aardbeien op de markt gekocht. De dame bij de kraam deed het zo handig met het aanbieden om te proeven, dat we ons verplicht voelden om iets te kopen. Maar 100 gram aardbeien koste 6 euro. Nou ja, lekker waren ze wel!
Daarna begon het weer te regenen. Dus toch maar weer een café ingedoken. Het was er heel gezellig, want net als wij bedachten anderen dat ook. Direct ook maar even lekker gegeten. Calamaris en grote sardines. Heerlijk. Wel grappig, Myrthe weigert vis te eten, het lijkt haar vies en ze vind het zielig. Wel begrijpelijk we hebben net een heel groot aquarium in een ander restaurant gezien en daar zaten allemaal grote kreeften in. Hele mooie blauwe, wachtend om levend het hete water in gestopt te worden. Het blijft luguber, en ook wij hebben daarom weinig trek in kreeft. Maar die calamaris zijn erg lekker!!!!

Tja en dan wordt het weer droog. Dan zitten we samen het weervenster te bekijken. Tja, wat doen we? Er staat niet veel wind. Toch maar even varen nog?
Coruña-Finistère
We voeren dus om 17.00 uur weg uit Camarinas richting Finestère. Het zonnetje schijn ons dan lachend toe. Er staat nauwelijks wind. De kinderen maken hun laatste schoolwerktaak voor deze week af, daarna is het weekend.
Coruña-Finistère
We varen redelijk dicht langs de kust. Het blijft mooi om de kust fraai te zien liggen. We doen nog een poging tot zeilen, maar deze avond is motorzeilen het meeste dat erin zit, met bijbehorend lawaai.
Maar dat is gek, net zagen we nog een zeilbootje voor ons. Ineens is het weg. Een soort muur van wolken komt op ons af. Whow, dat noem je nog eens mist. Zie je eerst op een mijl afstand nog de waanzinnige kust met bergen, ineens is ie weg. En dat terwijl we net tussen de rotsen varen. Gelukkig is onze plotter heel goed, en klopt onze dieptemeter precies met de kaart. We zien op de plotter dat vissersbootjes verderop bezig zijn. We hangen wel de scheepsbel buiten en bellen af en toe. Dat hoort eigenlijk alleen als je voor anker ligt, maar die regel vinden we nu niet zo belangrijk. Dus af en toe is het een oorverdovend lawaai, dan luidt de schipper hier de scheepsbel.
Coruña-Finistère Coruña-Finistère
Het is verder bladstil buiten, geen wind, alleen die natte mist. Af en toe komt er een meeuw langs, die geeft een goed beeld hoever je nog kan zien. Hooguit 100-200 meter zicht. Ook de radar maar even aangezet. Rond de kaap van Finestère zien we ineens dat de radar van alles ziet. Even later varen we door een groep zwemmende meeuwen; dat is grappig, dat lijkt precies wat de radar heeft gezien. Het enige wat Roelof er van kan zeggen: “Als ze maar niet op ons schip poepen”. Even later Later trekt de mist een beetje weg. We zien de vuurtoren nu op de kaap bij Finestère. Maar niet voor lang. Even later is ie weer weg. Tot 2 meter boven de zee is er zicht maar daarboven hangt een wolk.
Coruña-Finistère
Coruña-Finistère
Maar ja nu varen we richting de haven. De kunst wordt om nog netjes te ankeren. Het is nu ook echt donker geworden (je zag toch al niets door de mist dus dat maakt verder niet veel uit). Je ziet lampjes op de kust en nog een ankerlicht van een ander zeilscheepje. Maar verder hoor je vooral alleen de branding (dichtbij?). Ondanks dat Roelof de ankerlijn helemaal met kleuren heeft gemarkeerd, is het bijna niet te zien hoeveel ankerlijn ik uit heb gegooid. Het blijkt wel 50 meter te zijn (ik hoef eigenlijk maar drie keer de diepte, acht meter, ankerlijn uit te zetten). Goh de ketting bleef ook maar lopen. Alleen, de kust, het strand, klinkt zo dichtbij. Even checken of we wel om ons anker heen kunnen draaien, zonder in de branding terecht te komen. Dat zou moeten lukken.
Ik ben nu toch zo benieuwd hoe het er morgen met licht uit ziet?
Coruña-Finistère
Coruña-Finistère

Veilig in La Coruña

Ik schrik wakker. Ojee, wie heeft er wacht? Ik ren naar buiten, wat zitten we dicht op de kade? En op de andere boten?
Nu ben ik pas echt wakker. Ik weet het weer. We zijn heerlijk zeilend aangekomen bij La Coruña en we liggen vast in de haven. Dus geen paniek. Wilde het wachtlopen eerst niet wennen, nu wil het nog niet ontwennen.

Gisteren bij aankomst in La Coruña, werden we vanaf de steigers welkom geroepen door Thomas (10) en Jesper (9) van de Volonté. Dat was een verrassing. Want we hadden ook al gezien dat onze buren uit Zaandam, de Antares hier ligt. Wat ontzettend leuk om alle andere vertrekkers hier weer te zien. Dat hadden we zeker niet verwacht.
Myrthe en Wouter kenden de jongens Thomas en Jesper van de Volonté nog niet, maar de verlegenheid bij de kennismaking duurde heel kort. Ze gingen meteen samen voetballen, film kijken, bij elkaar eten en logeerafspraken maken. Gezellig.

Bij ons vertrek uit Cameret (Frankrijk) had ik nog net even mammie kunnen bellen. Mammie vroeg nog:”is jullie boot nu echt lekdicht?” na haar minder goede ervaring op het IIsselmeer, toen een deel van het koelwater de bilge in stroomde. En in volle overtuiging gaf ik antwoord: “jahoor, geen problemen meer”. Daarna vertrokken we snel uit Cameret voor de oversteek over Biscaye. En nog maar net de haven uit, wordt ik me bewust dat de waterpomp de hele tijd pompt. Dat klopt niet, want als de kranen dicht zijn, hoeft de waterpomp niets te doen. Oeps, er staat dus een kraan open. Ik kijk snel onder de vlonders, en jahoor, daar ligt een hele bak zoet water. Snel de pomp uit. Maar het is al te laat. Eén hele watertank is bijna leeg, ruim 100 liter water verloren (de andere watertank is nog vol). We weten precies wat de oorzaak is. De waterleiding voor onze douche achter op de boot, heeft een aantal koppelingen met slangetjes en klemmetjes. Deze levert al een tijd lekkage problemen. Alleen tot nu toe hadden we lekkage altijd veel eerder in de gaten. Maar door het gebrom van de motor hebben we de waterpomp dit keer niet gehoord. Gelukkig hebben we een watermaker en met 3 uur draaien zit ook deze tank weer vol. Maar dit was wel een wijze les, als we een oversteek maken kunnen we de waterpomp ook uitzetten, en onderweg alleen de voetpomp gebruiken. Dan zijn we bovendien veel zuiniger met water (gebruik ongeveer 25 liter per dag). En we gaan de koppelstukjes van de douche vervangen door iets degelijks, wat niet zo lekkagegevoelig is. We moeten toch een dag klussen op de boot in La Coruña. Want onderweg, door het intensieve gebruik van ons schip gaat er steeds wel iets stuk. Zo staat de toiletbril op half zeven, is ons windvaantje boven in de mast een beetje los, is er een plaatje van het plavond los, enz. Dat durf ik nu wel te vertellen veilig in La Coruña.

Geen golf te zien…

We waren net zo lekker op weg! Maar om middernacht is de wind weggevallen. De zeilen waren zo aan het klapperen dat we ze hebben weggehaald. Gek hoor, zit je op ongeveer 1/3 van de oversteek van Biscaye en is er helemaal niets om je heen te zien. De zee is vlak en er staat geen golfje. Nou ja, alleen die hele lange deining uit de oceaan, waardoor de boot op de motor de hele tijd heen en weer blijft rollen. Wat een lawaai maakt die motor zeg. Maar goed we zien ook vissersboten. En net kwam er zomaar een onderzeeer langs en een Marine schip wat om ons heen voer. Zeker controleren of we oke zijn? Snel kids naar buiten gestuurd, wekt altijd vertrouwen… Gelukkig zien we heel veel dolfijnen die zo uit het Dolfinarium lijken te zijn ontsnapt want ze maken prachtige sprongen in de lucht (foto volgt als we aan de overkant zijn). We hebben ze vaak bij de boot, wat een leuke dieren. Myrthe en Wouter hebben ze ook al gezien en er sprong er zelfs een tegen Wouter zijn voet aan toen hij op de voorpunt zat. In de nacht maakt de wit/grijze buik van de dolfijn en het licht van de lichtgevende algen in het water ze ook zichtbaar. Special effects…
En welk spel speel je dan met zijn allen in de avond? Natuurlijk, mens erger je niet!

Blauwe vlinders en roze meringue van Sark

De Kanaaleilanden waren heerlijk.

Guernsey,
We hebben bij Guernsey gelegen in St. Peters Port. Het getijverschil was daar 8 meter. Dus in de haven keken we bij laag water tegen een hoge muur van 8 meter op.
Speciaal op verzoek van Wouter zijn we mounainbikes gaan huren. Met zijn allen op een mountain bike reden we door de smalle straten. Het was best druk op de tweebaanswegen en met de slingerende kinderen op de weg en alle vrachtauto’s die langs moesten. Steeds opnieuw moesten we waarschuwen: “links rijden”. De kinderen wilden het water in bij een mooi strand. Viel nog best tegen, het water is fris en snel doorkomen is anders.En in de avond even een restaurant, want na een week was de frietbehoefte groot.

Herm & Sark
De volgende dag zijn we naar Herm gevaren. We moesten goed op de stroom letten om door een geul tussen de rotsen door te varen. Even ankeren en Herm bezoeken. Naast ons lag een privé eiland waar de bezoekers werden thuisgebracht per helikopter. De oude huizen zijn goed onderhouden en Roelof herkent het smalle pad waarlangs we ooit de 30 kilo zware kano’s naar boven hebben gedragen naar de camping. Maar ook nu gutst het zweet al aardig op het wandelpaadje.
Daarna door naar Sark en weer 2 nachtjes ankeren. Bij Sark komen we een grote groep kanoërs tegen. Ze komen van Guernsey en ze zien er goed uitgerust uit, niet als toeristen. Leuk zoals zij de grotten kunnen verkennen. Wij proberen het later ook met de dinghy, maar de kids vinden het eigenlijk eng in de grot en zijn bang dat we er niet meer uit kunnen varen.
De volgende dag bezoeken we Sark wandelend. Myrthe rent achter de blauwe vlinders aan. We bezoeken de prachtige tuin van de seigneur, een soort plaatselijke beheerder/ koning. Ongelofelijk wat hij aan bloemen in de tuin heeft. Je kan werkelijk alles vinden. Helaas weet ik nou net niet hoe de lievelingsbloemetjes heten, die Myrthe zag in de tuin.
Gelukkig voor ons waren zelfs op zondag de winkels open. Dus we hebben weer vers brood en dan hoeven we dat niet zelf te bakken.
Nog even spelen op het dixieland&strand en daarna in de ankerbaai dineren en slapen. Het slaapt wel onrustig, want ondanks dat het anker goed ligt draaien de boten om het anker heen met de wind en ineens liggen de andere schepen toch wel erg dichtbij. Dus iedere keer als ik wakker wordt check ik toch even.

Roscoff & Cameret (Bretagne nabij Brest)
De volgende dag vertrekken we. Even een flinke dag langs Bretagne. Direct door naar Brest lukt niet. We zijn katterig. Myrthe moet zelfs overgeven. Ze lag voor straf (ze zat te klieren) op ons bed, maar rende gelukkig eerst naar buiten. En zoals alles bij Myrthe is zelfs dit roze, waarschijnlijk door de roze meringue. Dus in de avond varen we Roscoff haven in en slapen 3 uur vastgemeerd aan de kade. Heerlijk weer even 5 minuten mail lezen met internet. Maar niet te lang, want het wordt een korte nacht.
Midden in de nacht varen we om 4 uur weer af. In de hoop dat we met stroom mee het bochtje om naar Brest halen. Dat lukt dus niet. Met 3 knoop tegen varen we door de geul. Maar het is wel prachtig mooi weer (wk2 helaas) en je kan de kust van Bretagne mooi zien.
In Cameret gaan we fourageren,en besluiten wanneer we de golf van Biscaye ovegaan (3dagen geen internet, ojee zegt Wouter).
Net besloten: we vertrekken vanavond. Kijken of het nog lukt voordat er weer zuidwesten wind staat.

Foto’s doe ik later als we weer internet hebben.

Vakantie in St. Peters Port.

We liggen in guernsey, St Peters Port.

En we gedragen ons allemaal als echte Crevecoeurs. Dat betekent dat we allemaal op een scherm kijken en online zijn. Myrthe en Wouter hebben telefoon en i-pod van pappa ” te leen” en wij zitten op i-pad of lap-top.
Even kijken of er mail is, blog bijwerken, even kijken waar alle andere vertrekkers met kinderen zijn (Tinkerbel is de golf van Biscaye al over, en Antares en Volonté gaan oversteken en zijn relatief dus in de buurt).

Gisteravond deden we even een uitlaatservice.
We waren uit Oostende in 2 dagen doorgevaren naar Cherbourg. Daar waren we s’nachts binnengevaren en om 8 uur in de ochtend al weer uitgevaren. De kinderen hebben Cherbourg dus niet meegekregen en zijn 3 dagen niet aan land geweest. Kortom ze moesten rennen. Dus er werd tikkertje gespeeld door de kleine straatjes van St. peters Port. En dat ging hard en gepaard met veel gegil en gelach. Roelof deed mee, maar moest behoorlijk zijn best doen om Wouter te pakken te krijgen. Die deed een soort snelle run die hij van Cas heeft geleerd. Echt snel!

We liggen in St Peters Port in een kom. De haven heeft dus wel getij, je zakt 5-6 meter omhoog en omlaag. Maar we vallen niet droog dankzij de drempel in de haveningang. Het getijverschil is hier 8 meter. Echt indrukwekkend. Het is leuk om hier terug te zijn, op de kanaaleilanden. We zijn hier eerder met de kano geweest (1997 ?). Met zeilboot zijn de afstanden kleiner, maar zijn de staande golven in de race van Alderney niet echt om in te spelen.
Het is nog steeds gek dat we een jaar op ons schip zullen blijven. Maar het vakantiegevoel is nu echt begonnen. Terwijl we relaxen denken we veel terug aan het afscheid van afgelopen week. Dankzij het uitzwaaien bij de pier en de uitgeleide door onze vrienden en zus in de kano was het heel speciaal. Ook hebben we zo ontzettend veel kado’s gekregen. Het leuke is dat we er steeds één uitpakken en gebruiken. Dus we zijn steeds in gedachten bij jullie. Ontzettend bedankt allemaal.

20140725-075015-28215359.jpg 20140725-075014-28214943.jpg

20140725-075015-28215691.jpg

Wat is het spannend………..maar dan Oostende!

Whow, nu weet ik pas echt wat vertrekkersstress is. Toen we uit Hellevoetsluis vertrokken ben ik wel 10 keer naar de toilet gegaan.
Wat een zenuwen, en waarom?

We hadden het voornemen om direct even door te pakken en echt even naar Frankrijk door te varen. De wind staat namelijk heel gunstig om het kanaal door te varen (noordwest). Maar als je in de sluis ligt weet je nog niet wat je buiten op zee precies te wachten staat. Je weet het weerbericht en kan golfhoogten opzoeken en je weet wanneer je stroom tegen hebt en wanneer mee. Maar hoe het daadwerkelijk voelt weet je niet.

Nou het ging als een speer met zelfs heel kort 10,2 knopen per uur, maar gemiddeld met 9 knopen (we hebben de hele route een modern X-jacht 44 voet (=groter) bijgehouden). De boot werd wel heen en weer geslingerd, dus binnen was het onaangenaam. Het was voor ons weer even wennen op zee, want afgelopen jaar zijn we met de voorbereidingen niet veel op zee geweest.
Wouter zei nog: “Mam, niet opgeven hoor.” Omdat hij graag naar een haven wil met een echte speeltuin. En komende havens zijn nou niet waanzinnig leuk voor kids.
Maar we hebben besloten naar Oostende te varen. Dan hoeven we nog niet midden in de nacht met 20 knopen wind en af en toe een bui, tussen de zandbanken door, langs België te varen.

Oostende is niet heel bijzonder, stadje met veel hoogbouw en leuke oude huizen ertussen. We liggen relaxed in de binnenhaven achter de sluis. De plek die ons was toegewezen is bijna onmogelijk om je boot in te leggen, maar Roelof is het weer zonder brokken gelukt. Een schipper om te vertrouwen en op te bouwen, heerlijk.