Blauwe vlinders en roze meringue van Sark

De Kanaaleilanden waren heerlijk.

Guernsey,
We hebben bij Guernsey gelegen in St. Peters Port. Het getijverschil was daar 8 meter. Dus in de haven keken we bij laag water tegen een hoge muur van 8 meter op.
Speciaal op verzoek van Wouter zijn we mounainbikes gaan huren. Met zijn allen op een mountain bike reden we door de smalle straten. Het was best druk op de tweebaanswegen en met de slingerende kinderen op de weg en alle vrachtauto’s die langs moesten. Steeds opnieuw moesten we waarschuwen: “links rijden”. De kinderen wilden het water in bij een mooi strand. Viel nog best tegen, het water is fris en snel doorkomen is anders.En in de avond even een restaurant, want na een week was de frietbehoefte groot.

Herm & Sark
De volgende dag zijn we naar Herm gevaren. We moesten goed op de stroom letten om door een geul tussen de rotsen door te varen. Even ankeren en Herm bezoeken. Naast ons lag een privé eiland waar de bezoekers werden thuisgebracht per helikopter. De oude huizen zijn goed onderhouden en Roelof herkent het smalle pad waarlangs we ooit de 30 kilo zware kano’s naar boven hebben gedragen naar de camping. Maar ook nu gutst het zweet al aardig op het wandelpaadje.
Daarna door naar Sark en weer 2 nachtjes ankeren. Bij Sark komen we een grote groep kanoërs tegen. Ze komen van Guernsey en ze zien er goed uitgerust uit, niet als toeristen. Leuk zoals zij de grotten kunnen verkennen. Wij proberen het later ook met de dinghy, maar de kids vinden het eigenlijk eng in de grot en zijn bang dat we er niet meer uit kunnen varen.
De volgende dag bezoeken we Sark wandelend. Myrthe rent achter de blauwe vlinders aan. We bezoeken de prachtige tuin van de seigneur, een soort plaatselijke beheerder/ koning. Ongelofelijk wat hij aan bloemen in de tuin heeft. Je kan werkelijk alles vinden. Helaas weet ik nou net niet hoe de lievelingsbloemetjes heten, die Myrthe zag in de tuin.
Gelukkig voor ons waren zelfs op zondag de winkels open. Dus we hebben weer vers brood en dan hoeven we dat niet zelf te bakken.
Nog even spelen op het dixieland&strand en daarna in de ankerbaai dineren en slapen. Het slaapt wel onrustig, want ondanks dat het anker goed ligt draaien de boten om het anker heen met de wind en ineens liggen de andere schepen toch wel erg dichtbij. Dus iedere keer als ik wakker wordt check ik toch even.

Roscoff & Cameret (Bretagne nabij Brest)
De volgende dag vertrekken we. Even een flinke dag langs Bretagne. Direct door naar Brest lukt niet. We zijn katterig. Myrthe moet zelfs overgeven. Ze lag voor straf (ze zat te klieren) op ons bed, maar rende gelukkig eerst naar buiten. En zoals alles bij Myrthe is zelfs dit roze, waarschijnlijk door de roze meringue. Dus in de avond varen we Roscoff haven in en slapen 3 uur vastgemeerd aan de kade. Heerlijk weer even 5 minuten mail lezen met internet. Maar niet te lang, want het wordt een korte nacht.
Midden in de nacht varen we om 4 uur weer af. In de hoop dat we met stroom mee het bochtje om naar Brest halen. Dat lukt dus niet. Met 3 knoop tegen varen we door de geul. Maar het is wel prachtig mooi weer (wk2 helaas) en je kan de kust van Bretagne mooi zien.
In Cameret gaan we fourageren,en besluiten wanneer we de golf van Biscaye ovegaan (3dagen geen internet, ojee zegt Wouter).
Net besloten: we vertrekken vanavond. Kijken of het nog lukt voordat er weer zuidwesten wind staat.

Foto’s doe ik later als we weer internet hebben.

5 thoughts on “Blauwe vlinders en roze meringue van Sark

1. Zo te lezen genieten jullie wel. Hopelijk blijft het zo! Wanneer steken jullie de grote plas over? En hoe lang zeil je dan zonder aan land te kunnen?

2. Hoi aranka
    fijn om te lezen dat het goed gaat met jullie
    lekker hoor op verschillende strandtjes even lekker met de kids te zijn . Zodat ze even lekker de benen kunnen strekken
    Lekker he een patatje eten wat een mens al niet kan missen ha ha.
    en om zelf even geen brood te bakken dat heb de bakker nu voor gedaan .
    het was een erg leuk verhaal om te lezen nou ik lees wel weer het volgende verhaal als je weer Internet heb
    gr willy

3. Hoi Aranka en de rest van de Crew,

Leuk dat je de weblog zo goed bijhoud!
    Het zit jullie gelukkig niet tegen, na een goede voorbereiding lekker onderweg en alweer bij de Kanaaleilanden. Daar ben ik nog nooit geweest… Een rare gewaarwording lijkt met dat, zo’n groot getijverschil. In Nederland is dat in de sluizen nauwelijks een paar meter. Fijn dat de kinderen zich zo goed houden. Leuk hoor, als ze straks (duurt nog even!) terug zijn in Nederland als globetrotters zijn, alle vriendjes en vriendinnen natuurlijk stinkend jaloers.
    Jullie foto’s van het vertrek heb ik gezien, erg leuk van die koffie voor de kanoers en naar aanleiding daarvan de tekening van Mirthe!
    Afgelopen weekend heb ik mijn verjaardag (alweer 74…) gevierd bij mooi weer lekker in de tuin. Marja was er, gezellig!, ook de hele dag.
    OK, een goede reis verder met z’n vieren!

Groeten uit Zoetermeer,

Willem Taverne

Willem

4. hoi myrthe en wouter
    ik weet niet of jullie dit mailtje nog lezen.
    maar ik heb jullie mailtje wel weer ontvangen.
    ik wil wel zeggen dat ik het jammer vind dat jullie 3dagen geen
    internet hebben.
    en zo alls ik in bijna in elk mailtje schrijf
    ik mis jullie heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg

doei doei lieve

5. Pappie zei dat ze in de Universiteit aan de Mensa zeiden ‘smakelijke voortzetting’ , dat wens ik jullie toe. Ik ben ook op Guernsey geweest in St. Petersport, leuk.