Oeps de stuurautomaat doet het niet meer!

Maandag 1 augustus gaan we met de trein en de bus vanuit Fredrikstad 🇳🇴 een dagje naar Oslo met de trein en bus samen met de bemanning van de Hasta Luego en de Bo. We bekijken het Fram museum waar de reizen en schepen van ontdekkingsreizigers naar de zuid- en Noordpool te zien zijn. Wat een luxe en techniek zijn wij gewend tov een paar honderd jaar geleden. Daarna loop ik nog door “Akershus Festning” en eten we met zijn allen bij Salt, een leuk terras met diverse barretjes en foodtrucks.

Dinsdag vetrekken we uit Fredrikstad om 13:09 als de bruggen draaien en steken we het Oslo-fjord pal naar het westen over naar de inham boven Mågerø en ankeren net ten zuiden van het schiereiland Langøya. Als we op de motor Fredrikstad uitvaren de Beluga op de stuurautomaat staat koop ik naar voren. Plotseling draait de BELUGA sterk naar stuurboord richting een ondiepte. Aranka komt ook kijken wat er aan de hand is. De stuurautomaat geen een foutmelding “no response”, als we zeilen komt de fout steeds vaker. We sturen daarom verder op de hand, kunnen we dat ook eens oefenen met een helmstok. Maar lastig is het wel want we moeten ook weer terug naar NL ??. Bovendien is het slecht weer en varen we in de regen en dan is lekker warm binnen zitten veel lekkerder.

Woensdag zoek ik een handleiding van de “drive-unit” en bedenken we samen met Ronne dat het waarschijnlijk te weinig olie is is de hydrofiele van de stuurautomaat. Gelukkig heeft Ronne ook deze olie gewoon aan boord en nadat het opberg systeem in de bakskist deels is verwijderd kan ik bij het vul dopje van de stuurautomaat. Er gaan twee kopjes olie in, en daarna lijkt hij weer beter te reageren, morgen gaan we het zien.

‘s Middags wordt het mooi weer en maken we een wandeling bij de ankerbaai, het is weer een prachtig plekje nu het gestopt is met regenen.

Fredrikstad 🇳🇴

Vandaag zijn we naar Fredrikstad 🇳🇴 gevaren, ruime wind op het fokje. Vooral de kunst om niet te snel te varen want de brug in Fredrikstad draait pas om 13:00 uur. “Gelukkig” kregen we het laatste stuk op de rivier Østerelva een paar knopen stroom tegen zodat we maar een half uur te vroeg waren.

In Fredrikstad liggen we langs de noord-kade van de Vesterelva in het centrum. Kleine rode rondvaartbootjes brengen je gratis overal naartoe. Zo gaan we ‘s middags naar de “old-town”

Met ruime wind naar Tanager

Samen met de bemanning van de DIXBAY en de Black Pearl op Vlieland

Woensdag 27 juli vertrekken we rond 12:00 samen met de DIXBAY vanuit Vlieland richting Stavanger of Tananger, dat ligt vlak bij elkaar en afhankelijk van hoe snel we gaan bepalen we onderweg wel waar we heen gaan. We worden uitgezwaaid door Peter, Anita, Louise en Jasper van de Black Pearl die helaas niet mee kunnen naar Noorwegen vanwege privé omstandigheden. Jammer want het klikte goed en was de afgelopen dagen juist erg gezellig tussen de de bemanning van de drie boten.

We zijn toch nog iets te vroeg vertrokken want we hebben in het begin nog wat tegenstroom, maar het is hoog water en dus kunnen we afsteken over de Gronden van Stortemelk richting het TSS boven de wadden dat we oversteken bij de Vl7. We hebben in het begin weinig wind maar bij het TSS kan de motor uit en kunnen we met zuidwesten 3-4 prima zeilen. De zee is nog hobbelig (de afgelopen dagen stond er een harde noorden wind) en Aranka en Myrthe zijn allebei katterig.

Het is altijd weer onwennig als je voor een paar dagen de zee op gaat, maar als je eenmaal vaart is het eigenlijk een gewone zeiltocht, niets bijzonders behalve dan tussen je oren. Woensdag avond begint het harder te waaien en haal ik het grootzeil weg zodat we op alleen op een gereefde genua varen. Dat loopt prima, ook als we de nodige buien en wind tot ca. 25 knopen (6 Bft) over ons heen krijgen. Schiet lekker op en boot loopt lekker. We hebben via de SSB contact met Rob van de Agape met wie we vorig jaar samen naar Zweden zijn gevaren. Zij zijn nu net begonnen aan een reis van een jaar naar de Carieb en zijn gisteren aangekomen in Duinkerken. Alhoewel de Agape in de haven ligt kunnen we elkaar toch goed verstaan en het is leuk van te horen hoe zij het begin van hun reis ervaren. Het roept bij ons ook weer de herinneringen op hoe wij in 2014 vertrokken zijn.

De DIXBAY heeft denk ik wat meer genua staan en loopt ons op en vaart ons in de nacht voorbij. Het is toch leuk dat je een andere boot kan zien, voelt iets minder alleen op het water.

Om drie uur is het opgeklaard en neemt Aranka de wacht over. De wind is inmiddels ook rustiger geworden maar houden met een snelheid tussen de 5 en 6 knopen prima voortgang. ‘s Ochtends hijsen we het grootzeil erbij en lopen we langzaam de DIXBAY weer op met een heerlijk zonnetje. We schieten lekker op en lopen zo’n 7 knopen waarbij we soms van een golf af surfen met meer dan 10 knopen. Dat vind te snel voor ons schip en dus rollen we de genua een stukje in. ‘s Avonds zien we een pikzwarte wolk naast de DIXBAY verschijnen en voor de zekerheid zet ik twee riffen in het grootzeil. Op het Bracknell weerkaartje had ik een trog gezien die nu ongeveer over zou komen…

Weerkaartje voor vrijdag 28 juli 00 UTC

Dat was precies op tijd want vlak nadat de DIXBAY wordt opgeslokt door de wolk neemt de wind ineens toe van 14 knopen tot meer dan 30 knopen. De White Witch schiet vooruit en snel draai ik de genua bijna helemaal weg. Zo loopt het prima en als het gaat regenen gaan we lekker binnen zitten, buiten zie je toch niets. Nadat de trog voorbij is zeilen we nog een paar uur maar dan zakt de wind verder in en moet de motor aan. Ik slaap heerlijk in de voorpunt onder het het zachte gedreun van de motor. Vrijdag ochtend probeer ik nog de Gennaker erop te zetten maar er is te veel deining en we kunnen en we motoren door tot we bij de Noorse kust aankomen. Daar is er weer wind en kunnen we op de genua zeilen tot aan Tananger. Volgens Idris hebben we vanaf vrijdag ochtend tot en met het weekend in Stavanger alleen maar regen, gelukkig is de werkelijkheid een positiever en varen we vrijdag lekker in de zon en hebben we ook in het weekend maar af en toe een buitje.

We zijn jaloers op de DIXBAY want die hebben al de hele ochtend een groep dolfijnen bij de boot, terwijl wij nog geen dolfijn gezien hebben. Nou ja we komen ze vast nog wel tegen. Tegen een uur of 8 ‘s avonds meren we af langs de DIXBAY in een leuk haventje van Tanager. Aranka heeft een fles Champagne meegenomen om de aankomst te vieren. Als we ‘s avonds nog even door het plaatsje lopen valt het op hoe stil het is. Dat is toch wel heel anders dan Leiden of Enkhuizen.

Zaterdag varen we naar een ankerplekje bij een eilandje Linehamn waar we prachtig kunnen liggen aan een steigertje. Vlak bij de kust maar het is toch meteen 4 meter diep. De rest van de dag doe ik wat klusjes aan de boot, wandelen we wat over het eiland en genieten van het uitzicht. Aranka gaat nog met Myrthe en een Nederlands meisje dat er ook is een stuk kanoën, kortom echt vakantie!

Zondag varen we op alleen een genua naar Stavanger, een leuke plaats die ook wat levendiger is en meren we af in de stadshaven midden in het centrum.