Nederlandse barbeque in Ría de Arousa

Zaterdag aan het einde van de dag staat er een lekker windje (wel uit de verkeerde richting) en morgen is het windstil. Aangezien we een hekel hebben aan motoren besluiten we om zes uur ‘s avonds het anker op te halen. We moeten sowieso weg want nadat we van de wandeling naar de vuurtoren terugkwamen liggen we aan lager wal. We maken een mooie tocht naar Muros waar de Antares ook ligt. We komen weer in het donker aan, maar dat begint ook te wennen, en als je goed oplet is het met de plotter ook prima te doen. ‘s Avonds gaan wij nog gezellig naar Walewijn en Hedda op de Antares. Wouter en Myrthe gaan ook mee en kijken nog een film op de Antares.
Finistère - Porto Finistère - Porto
Finistère - Porto
Zondag hebben we een heerlijke rustdag. ´s Middags bekijken we Muros, een typisch Gallisch vissersplaatsje met leuke smalle steegjes en een oud kerkje. Als we terug naar de boot willen is het hoog water, en ligt de kikker waar onze dinghy aan vast zit wel erg ver onder water. Ook een auto die wat laag op de trailer helling stond geparkeerd is verrast door het hoge water… Wij gaan dus nog een kop koffie drinken, kunnen we meteen even internetten.
Finistère - Porto Finistère - Porto
Als we terug varen naar de boot komen we Hedda en Quirijn van de Antares tegen die richting speeltuin gaan. Wouter en Myrthe willen graag met Quirijn spelen en gaan met Hedda mee. Kunnen Aranka en ik mooi even naar de “tide mill” varen die aan de overkant van de baai ligt. Helaas is de tide mill dicht, maar toch leuk om te zien hoe ze hier gebruik maakten van het tij om naar ik aanneem graan te malen. ´s Avonds nodigen Wouter en Myrthe zichzelf uit bij Quirijn en dus eten we erg gezellig met zijn allen op de Antares. Als we terug varen zijn we net op tijd om nog mee te doen aan het boordnet, waar ook nog de Puff, de Tofino en de Ojala aan deelnemen. We spreken af om een Nederlandse strandbarbecue te houden bij Pobra do Carmiñal in Ría de Arousa.
Finistère - Porto
Maandag ochtend zijn de winkels weer open en ik begin met een lekker vers broodje te halen. Rond half één vertrekken we richting Ría de Arousa. We varen de Ría uit op de motor omdat er geen wind staat, maar zodra we bij Punta Queixal komen staat er een mooi briesje en lopen we met ruim vijf knopen naar het zuidwesten. Een ander (Frans) zeiljacht voor ons dat op de motor doorvaart, lopen we op en varen we voorbij. De wind trekt wat aan en het wordt een heerlijke zeildag langs een prachtige kust. Om de Ría de Arousa in te varen moet je of om Isla Sálvora heen varen of je kan via het Canal de Sagres en Passo de Carreiro tussen de rotsen door laveren. We zien op de AIS dat de Volonté en de Ojala ook heelhuids door deze passages zijn gekomen en bovendien is het hoogwater dus we besluiten door deze smalle (ca. 200 meter brede) passages te varen. Het is wel goed opletten want aan beide kanten liggen verraderlijke rotsen, maar het is ook een prachtig stuk kust en we komen er keurig doorheen, alhoewel de rotsen wel erg dichtbij voelen…
Finistère - Porto Finistère - Porto
Toen we aankwamen bij A Porbra Carmiñal werden we verwelkomd door Jesper en Thomas in de dinghy. Finistère - Porto ‘s Avonds hebben we op het strand gebarbecued met de bemanning van de Volonté, de Puff, de Tofino en de Antares. Het was erg gezellig totdat Aranka met Myrthe uit het water kwam lopen en Myrthe een grote snee in haar voet had die behoorlijk bloedde. Gelukkig bleek Patrick van de Tofino EBHO opleider en wist hij het bloeden snel te stoppen. Daarna door de donkere steegjes met Myrthe op mijn rug gezocht naar een ziekenhuis. Uiteindelijk kwamen we bij een donker gebouw waar, na er twee keer omheen gelopen te zijn, Myrthe uiteindelijk een bel vond… En ja hoor daar kwam een vrouw aan in een witte jas. Het Nederlandse verzekeringspasje was voor haar in ieder geval ook niet eenvoudig, maar na een kwartiertje kon een vriendelijke meneer in een witte jas ons helpen. Engels spreken lukte niet, maar toen ik de pleister van de wond haalde was het ook wel duidelijk. Eerst werd Myrthe’s voet verdoofd met eindeloos veel prikjes. Myrthe gaf geen kik, maar fijn was het niet. Daarna gingen we naar een andere kamer waar haar voet werd schoongemaakt. Toen ik een naai gebaar maakte, werd er druk Si Si geknikt… En ja hoor, daar kwam de hechtingset tevoorschijn, en even later had Myrthe 7 hechtingen in haar voet. Ik kreeg ook nog een spoedcursus hechtingen verwijderen, dus over 7 dagen ga ik dat oefenen…

Toen we terug wilden varen in de dinghy was het inmiddels laag water geworden, en lag er tussen ons en het water een stenige kust waar je niet makkelijk overheen kon lopen (zeker niet met een dinghy…) en een zandbank… Dus gewacht tot half twee ‘s nachts voordat we weer terug konden, dus de “Dutch barbecue” werd nog even doorgezet. Blijft verraderlijk dat getij… Wouter is op de Volonté gaan logeren bij Jesper en Thomas.

Vandaag doet Aranka eerst school met Wouter en Myrthe en ik gebruik de ochtend om allerlei klusjes aan de boot te doen, lampje zit los, koppeling van de watermaker lekt, netje voor de knuffels van Wouter en Myrthe ophangen etc. Finistère - Porto ‘s Middags proberen we naar een bergmeertje te lopen. In het begin vindt Myrthe het met haar voet nog wel lastig, maar even later lukt het al heel aardig om erop te lopen. Het bergbeekje is erg mooi met de laatste zon. Als we boven bij het bergbeekje zijn krijgt Wouter het toch weer voor elkaar om uit te glijden en bijna een waterval af te glijden (ongeveer op het punt waar Aranka en Wouter op de foto staan). Twee Spanjaarden weten nog net zijn arm te pakken, maar glijden dan bijna zelf de waterval af… Met Myrthe op mijn rug kan ik Wouter zijn andere arm pakken en trekken we hem weer omhoog. De Spaanse vrouw die Wouter wou redden heeft wel een natte broek… maar verder loopt dit ook weer goed af. Wel duidelijk dat Wouter wat van mijn genen heeft meegekregen.
Finistère - Porto
Finistère - Porto Finistère - Porto

PS. Met Myrthe haar voet gaat het goed en ze vindt zichzelf niet zielig en hoopt ook dat niemand zal vragen hoe het met haar voet gaat, anders mag deze blog niet geplaatst worden..

Ria de Muros op zondag

We liggen in de volgende Ria de Muros, bij een schattig vissersplaatsje.

Gisteravond trok de mist op. We hadden een mooie wandeling gemaakt naar de vuurtoren van Finisterre. En er stond ineens wind. We kwamen vanaf het strand weer terug met de dinghy bij de boot, die op de golven lag te stampen. Terwijl de achterkant een meter de lucht in vloog en weer beneden kwam probeerden wij op ons schip te klimmen. Het was duidelijk dat we hier niet meer rustig voor anker lagen. Dus het was of het schip in de haven leggen of even naar de volgende Ria varen. Dat laatste werd het.

Buiten op zee was het lekker zonnig. Helaas komt de wind pal uit het Zuiden (waar blijft die Portugese Noord?), dus we moeten weer kruisen. We varen weer langs rotsen en het is weer een prachtig gezicht hoe, met ondergaande zon de wolken om de kapen heen blijven hangen. Dan stuiteren we met 8 knopen snelheid Ria de Muros binnen (16 km per uur, en dat met het gewicht wat verplaats moet worden is echt indrukwekkend).
Terwijl we de Ria binnenvaren heeft Roelof met de korte golfzender contact met het Nederlandse netwerkje, de Antares (die liggen ook in Muros) en de Puff (die liggen in de volgende Ria). Gezellig. Maar daarna wordt het donker. Tegen de lichten van de haven inkijkend is het moeilijk zicht. We varen naar mijn idee heel hard en Roelof haalt snel zeil binnen. Wat zijn dat toch , die enorme platen? Gelukkig leest Roelof de gidsen goed. Mosselbanken is dus het antwoord. Oké. Bijna niet te zien, onverlicht. In het plaatsje schettert life hardcore muziek over de kade. Kennelijk een feestje. We vinden de Antares en gaan ernaast liggen, voor anker. Gezellig nog even samen een borrel. Oeps, helemaal de tijd vergeten. We gaan pas om 01.00 uur allemaal naar bed. Alleen Quirijn slaapt op tijd.

Vandaag, zondag, zijn jammer genoeg de winkels dicht. Kan ik niet alle toeristische dingen bekijken. Kijken kijken en niet kopen, want we hebben geen ruimte over voor veel extra’s.
Deze ochtend was er regen. Maar verder lopen we gewoon in t-shirt en als je de buien een beetje mijdt, is het heerlijk toeven.

We moeten zo gauw terug. We hebben Myrthe al 3 dagen belooft om Monopoly te doen, maar elke keer moesten we of alweer varen of was het veel te laat. Tja, belofte maakt schuld. Logies voor Jesper en Thomas is ook beloofd, de vraag is of we de Volonté weer in de volgende Ria gaan treffen. Leuk als we daar misschien even met alle vertrekkers weer samen kunnen zijn, want de Puff wacht ook nog tot maandag.

IMG_0938.JPG

IMG_0941.JPG

IMG_0943.JPG

IMG_0945.JPG

Mist

We zien niets om ons heen, we zitten midden in de wolk.
Buiten zijn spinnenwebben, ze zijn nat met druppels en heel mooi om te zien.
Ik heb een speurtocht uitgezet op het schip. Die gaan we nu doen.
Pappa en mamma en Wouter moeten overal zoeken en ezeltje-prik spelen. Ze prikten allemaal mis. Het cadeautje was een fopper. Ik had allemaal placemats ingepakt. Ik moest heel hard lachen.

Wouter:
We kunnen onze vrienden Jesper en Thomas maar niet inhalen. Want we gaan in deze mist niet varen naar Muros. Ik mis ze heel erg.

Scheepsbel in de mist

Dat was spannend! We zijn nu middernacht nog even met een lekker glaasje wijn en een amandelnootje uit het cadeaupakket, de adrenaline aan het wegspoelen.

Het heeft vandaag (vrijdag 8 aug) geregend. We zijn wel het dorpje Camarínas even in gegaan net toen het zonnetje scheen. Nog net voordat de supermarkt sloot voor de siësta hebben we boodschappen kunnen doen. Daarna nog idioot dure gedroogde aardbeien op de markt gekocht. De dame bij de kraam deed het zo handig met het aanbieden om te proeven, dat we ons verplicht voelden om iets te kopen. Maar 100 gram aardbeien koste 6 euro. Nou ja, lekker waren ze wel!
Daarna begon het weer te regenen. Dus toch maar weer een café ingedoken. Het was er heel gezellig, want net als wij bedachten anderen dat ook. Direct ook maar even lekker gegeten. Calamaris en grote sardines. Heerlijk. Wel grappig, Myrthe weigert vis te eten, het lijkt haar vies en ze vind het zielig. Wel begrijpelijk we hebben net een heel groot aquarium in een ander restaurant gezien en daar zaten allemaal grote kreeften in. Hele mooie blauwe, wachtend om levend het hete water in gestopt te worden. Het blijft luguber, en ook wij hebben daarom weinig trek in kreeft. Maar die calamaris zijn erg lekker!!!!

Tja en dan wordt het weer droog. Dan zitten we samen het weervenster te bekijken. Tja, wat doen we? Er staat niet veel wind. Toch maar even varen nog?
Coruña-Finistère
We voeren dus om 17.00 uur weg uit Camarinas richting Finestère. Het zonnetje schijn ons dan lachend toe. Er staat nauwelijks wind. De kinderen maken hun laatste schoolwerktaak voor deze week af, daarna is het weekend.
Coruña-Finistère
We varen redelijk dicht langs de kust. Het blijft mooi om de kust fraai te zien liggen. We doen nog een poging tot zeilen, maar deze avond is motorzeilen het meeste dat erin zit, met bijbehorend lawaai.
Maar dat is gek, net zagen we nog een zeilbootje voor ons. Ineens is het weg. Een soort muur van wolken komt op ons af. Whow, dat noem je nog eens mist. Zie je eerst op een mijl afstand nog de waanzinnige kust met bergen, ineens is ie weg. En dat terwijl we net tussen de rotsen varen. Gelukkig is onze plotter heel goed, en klopt onze dieptemeter precies met de kaart. We zien op de plotter dat vissersbootjes verderop bezig zijn. We hangen wel de scheepsbel buiten en bellen af en toe. Dat hoort eigenlijk alleen als je voor anker ligt, maar die regel vinden we nu niet zo belangrijk. Dus af en toe is het een oorverdovend lawaai, dan luidt de schipper hier de scheepsbel.
Coruña-Finistère Coruña-Finistère
Het is verder bladstil buiten, geen wind, alleen die natte mist. Af en toe komt er een meeuw langs, die geeft een goed beeld hoever je nog kan zien. Hooguit 100-200 meter zicht. Ook de radar maar even aangezet. Rond de kaap van Finestère zien we ineens dat de radar van alles ziet. Even later varen we door een groep zwemmende meeuwen; dat is grappig, dat lijkt precies wat de radar heeft gezien. Het enige wat Roelof er van kan zeggen: “Als ze maar niet op ons schip poepen”. Even later Later trekt de mist een beetje weg. We zien de vuurtoren nu op de kaap bij Finestère. Maar niet voor lang. Even later is ie weer weg. Tot 2 meter boven de zee is er zicht maar daarboven hangt een wolk.
Coruña-Finistère
Coruña-Finistère
Maar ja nu varen we richting de haven. De kunst wordt om nog netjes te ankeren. Het is nu ook echt donker geworden (je zag toch al niets door de mist dus dat maakt verder niet veel uit). Je ziet lampjes op de kust en nog een ankerlicht van een ander zeilscheepje. Maar verder hoor je vooral alleen de branding (dichtbij?). Ondanks dat Roelof de ankerlijn helemaal met kleuren heeft gemarkeerd, is het bijna niet te zien hoeveel ankerlijn ik uit heb gegooid. Het blijkt wel 50 meter te zijn (ik hoef eigenlijk maar drie keer de diepte, acht meter, ankerlijn uit te zetten). Goh de ketting bleef ook maar lopen. Alleen, de kust, het strand, klinkt zo dichtbij. Even checken of we wel om ons anker heen kunnen draaien, zonder in de branding terecht te komen. Dat zou moeten lukken.
Ik ben nu toch zo benieuwd hoe het er morgen met licht uit ziet?
Coruña-Finistère
Coruña-Finistère

Langs de Spaanse Ria’s

Na een dag klussen kunnen we buiten weer douchen zonder dat er water de bilge in lekt, is het toilet voorzien van nieuwe rubbers en zit de wc-bril weer vast. Wouter en Myrthe zijn met school begonnen (na een korte vakantie van 2 weken). Rekenen, lezen, taal, steeds ongeveer een uur. Het is wel wennen –met name voor ons- om te snappen hoe alle werkboekjes, werkbladen, kopieer bladen en andere bladen nu bij elkaar horen. Ook om Wouter en Myrthe een uur lang geconcentreerd bezig te houden is een mission impossible, maar toch lukt het de lessen af te maken.
Na vier dagen A Coruña hebben we ook wel weer zin om te verrekken. Dinsdagochtend (5 aug.) nemen we afscheid van de bemanning van de Antares die nog een paar dagen in A Coruña blijft. Wij gaan richting de “Ría de Corme y Laxe”. We varen heerlijk de “Ría de A Coruña” uit. Als we voorbij de vuurtoren Hercules van A Coruña zijn, valt de wind helemaal weg en motoren we een half uurtje. Daarna begint het weer te waaien, maar de “Portugese Noord” -zoals de hier heersende windrichting wordt genoemd- is blijkbaar op vakantie, want we hebben een zuidwesten wind tegen. Hoog aan de wind kunnen we als beste een westelijke koers varen. Alhoewel het niet hard waait is het toch hobbelig zo hoog aan de wind en het duurt niet lang voor de eerste last krijgt van zeeziekte… ’s Ochtends hebben Wouter en Myrthe nog wel wat aan school gedaan, maar nu het zo hobbelt en ze zich ook niet lekker voelen, lukt dat niet goed….
Doordat we moeten opkruisen wordt het toch nog een volle dag zeilen. We varen wat verder de zee op zodat we niet te veel last van de kapen hebben. De wind draait daar als het ware omheen en als je er te dicht op zit, loop je het risico de wind de hele tijd pal tegen te hebben. Het weer is niet echt mooi, het is zwaar bewolkt met zo nu en dan een buitje. Rond acht uur varen we de Ría de Corme y Laxe in en ankeren bij een prachtig strand bij het plaatsje Laxe. Met de zuidwestenwind liggen we hier heerlijk beschut. Vrijwel tegelijkertijd met ons zien we ook de WindoverSea iets verderop ankeren. Het is sowieso druk met Nederlanders hier, we zien nog zeker 2 andere Nederlandse zeilschepen liggen. Aranka tovert een onvervalste kom erwtensoep op tafel, wat heerlijk smaakt met dit grauwe, regenachtige weer. ’s Avonds varen we met de dinghy naar het havenhoofd, en lopen door het plaatsje Laxe heen. Een leuk plaatsje dat rondom het strand van de baai ligt. We drinken nog een erg lekkere kop koffie, en varen dan weer terug want het is inmiddels de hoogste tijd voor Wouter en Myrthe om naar bed te gaan.
Coruña-Finisterra
We willen de Ría’s goed bekijken, dus we blijven een dagje liggen, ’s ochtends slapen we uit, daarna doen we school en ’s middags eten we een hapje in Laxe waar we een goede internet verbinding hebben en kunnen facetimen met mijn vader. Daarna zwemmen we nog even, maar het water is verbazing wekkend KOUD, dus we blijven er niet heel lang in. Ik breng Aranka met de dinghy even terug naar de boot. Myrthe wil graag nog even op het strand spelen, dus als ik terug naar het strand vaar schrik ik toch even als het strand waar zij aan het spelen was helemaal…. LEEG is. Enigszins ongerust speur ik vanuit de dinghy samen met Wouter het strand af. Wouter zegt: “Oh jongens, dit is helemaal niet goed!” Dan zie ik gelukkig net een stukje haardos boven het zand uitsteken, op de plaats waar Myrthe aan het spelen was. Wouter is er nog niet gerust op, maar als we op het strand naar de plek toelopen, ligt Myrthe met een grote lach op haar gezicht in een kuil, onzichtbaar vanaf het water. Weer een typische verdwijntruc van Myrthe….
Coruña-Finisterra Coruña-Finisterra
Coruña-Finisterra
Als de kinderen op bed liggen, verschijnt Myrthe opeens weer, ze kan niet slapen… Of beter gezegd, WIL niet slapen. Maar ze heeft een nieuwe truc bedacht, ze wil schoolwerk doen! Nou ja, daar kan je toch geen nee tegen zeggen. Even later zit Myrthe -ook nog heel geconcentreerd- te rekenen terwijl Aranka al in bed ligt te slapen.

Donderdag maken we de boot weer in orde om verder te varen (huikje eraf, val aan grootzeil bevestigen, dinghy optakelen, het motortje er afhalen etc. Rond een uur of één is het zo ver, en varen we de Ría de Corme y Laxe weer uit. Het is nog steeds een zuid-westen wind, maar als we hoog aan de wind varen draait de wind steeds gunstig om de kapen zodat we niet te veel omvaren met het kruisen. Er staat een lekker windje (15 knopen) en zo hoog aan de wind hebben we meer dan 20 knopen over het dek.
Coruña-Finisterra Coruña-Finisterra
Onderweg komen we nog een andere Centurion tegen, die net omdraait, en zijn zeilen laat zakken midden op zee… De lijn van de boeg herkennen we al van een afstand. Als we in de buurt van Camarínas komen moeten we steeds verder van het land af sturen, tijd dus om overstag te gaan. De baai van Camarínas is nu inderdaad precies bezeild en even later lopen we met ruim 7 knopen naar binnen. Leuk dat er bij de haven vlak achter ons ook weer een Centurion ligt. Populaire boot hier…. Als we even later met de dinghy naar de kant varen maken we een praatje met de bemanning. Het is een Centurion 45 uit 1991, onverwoestbare schepen! Morgen mogen we wel even komen kijken… wie weet.
Coruña-Finisterra
Bijna 20 jaar geleden waren Aranka en ik hier ook, per kano. We zijn toen samen met Geoffrey en Evelien in twee weken van A Coruña naar Muxia -wat in dezelfde baai tegenover Camarínas ligt- gekanood. Als we de baai invaren herken ik duidelijk het karakteristieke kerkje op de rotsen van Muxia. Ook het strandje waar we toen zijn uitgestapt kan ik me nog goed herinneren. Het is leuk om hier nu zoveel later weer te zijn…
Coruña-Finisterra Coruña-Finisterra
´s Avonds proberen we of we een netwerkje via de korte golfzender kunnen maken samen met de Antares, Puff en de Tofino. Op sommige frequenties horen we niets maar op 8 Mhz band kunnen we elkaar redelijk goed verstaan. Waarschijnlijk liggen we nog erg dicht bij elkaar want deze frequentie kan je overdag tot 1000 mijl gebruiken en ´s nachts tot 8000 mijl.

Vertrek uit Scheveningen richting A Coruña

Zaterdag ochtend (19 juli) staan we bijtijds op om de boot klaar te maken, en wat laatste boodschappen te doen, waar het de laatste dagen nog niet van gekomen is. Gelukkig hebben we bij het leeghalen van ons huis nog een behoorlijke voorraad voedsel gevonden dus voorlopig hebben we voldoende te eten en te drinken. Met een leenfiets van de haven halen we nog de laatste spullen bij de Jumbo en de Aldi. Toch weer vier grote tassen vol. We lopen met de fiets terug, en als we bij de boot komen staan voor het hek al onze ouders te wachten en komen net Geoffrey, Bob, Tessa en Eric aanrijden, vier vrienden waarmee wij ook veel op zee gekanood hebben, en die nu met ons de eerste mijlen mee varen. Terwijl wij de boot klaar maken vermaken Wouter en Myrthe zich met de kanoërs, specifiek met Geoffrey die nog een demonstratie eskimoteren (en in dit geval ook zwemmen) geeft…
Wouter
Terwijl we druk alle laatste dingen klaar maken, worden we door veel vrienden en hun komst in de haven, en nog even op ons schip verrast. Zo leuk dat iedereen er is, helaas kunnen we geen koffie of thee aanbieden. Want alle laatste voorbereidingen vragen onze laatste concentratie, en voortgang. Compleet verrast is Ranka door de komst van haar collega Sjaak.
Onder Onder
Gelukkig hebben we alle belangrijke zaken wel klaar, staat er een heerlijke noordwesten wind en is het prachtig weer, toch is het nog erg druk in ons hoofd met het vertrekken. Maar het is wel overweldigend dat zoveel vrienden (ook van Myrthe en Wouter) zijn komen kijken om ons uit te zwaaien en om mee te varen.
Uitzwaaien Uitzwaaien
Wonder boven wonder zijn we iets voor twaalf uur inderdaad klaar om te vertrekken en gooien we klokslag twaalf uur de trossen los. Op de havenhoofden worden we van twee kanten uitgezwaaid, terwijl we samen met de vier zeekano’s naar zee varen. Het is een prachtig gezicht zo. Mooier vertrek hadden we ons niet kunnen wensen.
Koffie
Het is rustig weer zodat we Bob en Geoffrey nog een kopje koffie kunnen aanbieden op volle zee.
Daarna nemen we afscheid, en als we de Genua erbij zetten zien we de vier kanoërs snel in kleine stipjes aan de horizon veranderen. Het voelt nog helemaal niet als voor een jaar vertrekken, maar eigenlijk meer als een gewone zeiltocht langs de Nederlandse kust. Het gevoel dat we echt voor een jaar zijn vertrokken moet nog landen.
Vertrek
We zeilen met een knoop of acht, hebben stroom mee en schieten lekker op. Als we de uiterton van het Slijkgat naderen, overwegen we of we door zullen varen naar Vlissingen of richting Hellevoetsluis zullen gaan. Op de marifoon horen we net dat de Toerzeilers die net vertrokken zijn naar de Scillies overnachten in Scheveningen in verband met de windverwachting (mogelijk 35 knopen wind). Wij kiezen dus ook voor Hellevoetsluit en varen via het Slijkgat het Haringvliet op. Zondag bekijken we Hellevoetsluis, en verder rusten we uit en zwemmen nog wat bij het strandje in het Haringvliet. Heerlijk om even een dagje niets te hoeven, als het goed is gaan we dat vaker mee maken…
Wouter
Maandag varen we iets voor de middag op de Genua naar de Haringvlietsluis en daarna met stroom mee het Slijkgat uit. Er staat een heerlijk bakstag windje en rond de kentering als we tegenstroom krijgen zijn we bij Oostende waar we binnen lopen en in de Mercatorhaven een plaatsje krijgen. De Mercatorhaven ligt midden in het centrum, en is ook heel beschut. Via een erg leuk sluisje en twee bruggetjes wordt je er binnen gelaten. Wel een veel leukere ligplaats dan de Royal Yacht Club Oostende waar ik eerder een keer heb gelegen, en waar verder helemaal niets te beleven viel. ‘s Avonds lopen we nog een rondje door het centrum, voor Wouter en Myrthe is het eigenlijk veel te laat maar je merkt dat ze echt behoefte hebben om even lekker te rennen en te bewegen na een dag op zee. Vooral Wouter is een echte stuiterbal en blijft maar heen en weer rennen.

Dinsdag vertrekken we weer rond het middaguur zodat we op de Noordzee de stroom mee hebben. Het is wel puzzelen om een goede route door de zandbanken heen te vinden. De kaart op de plotter is behoorlijk onleesbaar doordat bij België de kleuren opeens veranderen in geel en oranje en de relatie tussen kleur en diepte ook niet meer aanwezig lijkt. Ik zit eindeloos te prutsen met de plotter maar het lukt niet om de normale dieptekleuren terug te krijgen. Gelukkig hebben we ook papieren kaarten. (Later ontdek ik dat er een nieuwe optie zit op de plotter, waarbij de je de zeebodem in kleuren kan weergeven, als ik deze uitzet heb ik weer de normale zeekaart.)
Als we wegvaren staat er nog een straffe bries en zetten we een rif. De zee is nog behoorlijk hobbelig, maar in de loop van de dag nemen zowel de wind als de golfhoogte af. Aan het eind van de middag komt zelfs de zon nog even te voorschijn. We beginnen een beetje in-geslingerd te raken en aangezien het een rustige nacht wordt besluiten we bij Boulogne door te varen naar Cherbourg. Gelukkig maar, want ‘s nachts zeilen we nog heerlijk onder een prachtige sterrenhemel, terwijl woensdag de wind steeds verder afneemt en we de laatste mijlen naar Cherbourg zelfs moeten motoren. ‘s Nachts beginnen we voorzichtig met ons wachtloop systeem zodat we allebei ook nog wat slapen. Het is inmiddels al donker als we Cherbourg binnen lopen en een plaatsje aan de bezoekerssteiger vinden. Als we eenmaal liggen drinken we samen nog wat om te vieren dat we onze eerste nachtetappe erop hebben zitten.

Donderdag vertrekken we alweer vroeg om op tijd bij Cape de la Haye te zijn en het stroomvenster naar Guernsey mee te pakken. We varen via de “Race van Alderny” en de Big Russel. De wind staat pal van achteren en we varen delen op “twee oren” en kruisen de rest af om het geklapper van de zeilen zo veel mogelijk te beperken. Via de “Musé Passage” varen we ten noorden van de “Lowerheads” zuid kardinaal. Nu bedoeld, met een cursus zeezeilen was ik hier ook en toen gingen we onbedoeld ten noorden van deze zuid kardinaal, is toen gelukkig ook goed afgelopen want hij staat er niet voor niets!

In de haven St Peters Port moeten we nog ongeveer twee uur wachten om in de binnenhaven te kunnen. Er zit een drempel die met laagwater droog valt en pas ca. 2 uur voor hoog water kan je over deze drempel heen. We besluiten toch te wachten en geen plaats in de buitenhaven te nemen, omdat ik me nog herinner dat je in de buitenhaven alleen met je bijboot naar de kant kan. Als we na twee uur wachten naar binnen kunnen blijkt dat je vanaf de steigers in de buitenhaven inmiddels ook direct de kant op kan… Als we dat hadden geweten waren we lekker in de buitenhaven gaan liggen!

Vrijdag huren we fietsen en krijgt Wouter een echte mountain bike. Zijn dag kan niet meer stuk. In het verkeer is het wel echt oppassen (links rijden, maar vooral bij oversteken de ‘verkeerde’ kant op kijken blijft lastig, zeker met kinderen erbij!). Gelukkig vinden we buiten St. Peters Port snel allerlei leuke kleine weggetjes die niet zo druk zijn en maken we een leuke fietstocht. We komen langs Beacette Marina, een heel erg leuk haventje dat wel erg afgelegen ligt, en langs het strand waar we nog zwemmen en een ijsje eten. Kortom een heerlijke rustige dag.

Zaterdag varen we eerst via de ‘Alligande Passage’ en de ‘Percée Pasage’ naar een anker plek bij Herm. Aranka en ik zijn hier jaren geleden (1998?) samen met Levitas ook al eens per kano geweest. We varen met de dinghy naar de kant en maken een mooie wandeling rondom Herm. Alhoewel het al lang geleden is dat we hier waren kan ik het me nog goed herinneren. Er is dan ook niets veranderd. Wouter vraagt waar we eigenlijk naar toe lopen, als ik hem vertel dat we een rondje lopen snapt hij er niet zo veel van: ‘dan kunnen we toch beter meteen gaan zwemmen?’.
Geankerd Wandelen
Aan het eind van de middag zeilen we naar Sark waar we ankeren in Dixcard Bay, een mooie baai met een strandje en een grot. Met de dinghy varen we naar de grot. Zodra we in de grot zijn vinden Wouter en Myrthe het toch wel spannend en willen ze er net zo hard weer uit als dat ze er net in wilden. Wouter mag sturen in de dinghy en zit te stralen als hij de gas hendel in zijn hand heeft. We maken nog een wandelingetje over Sark en hebben er gelukkig aan gedacht om een zaklampje mee te nemen, want als we terug lopen is het in het bos al pikdonker. Sark is een leuk eiland, en een soort mini landje, met eigen regels, een eigen ziekenhuis, politie, gevangenis etc. Er rijden geen auto’s (alleen een paar traktoren die dienst doen als bagage vervoer, brandweer en zieken auto. Het beheer over het eiland gebeurt door de Signeur (een soort Lord).
Bloemen
Zondag blijven we liggen in Dixcard bay en maken een langere wandeling over Sark naar het dorpje en de tuinen van de voormalige Signeur’s woning waar ook een echte doolhof in is. Dit is voor Wouter en Myrthe het hoogtepunt van de dag en ze zijn ook veel sneller bij de vlag dan dat Ranka en ik hem gevonden hebben (wat het natuurlijk nog veel leuker maakt). Gelukkig kunnen we nog wat brood kopen voordat we weer terug lopen naar Dixcard Bay.
SarkSark
Maandag vertrekken we met zuidgaand tij richting Brest. In het begin staat er nog niet zo heel veel wind, maar later kunnen we heerlijk zeilen. Als we bij Roscoff zijn besluiten we hier ‘s avonds binnen te lopen, en te wachten op het goede tij om door het “Chenal du Four” te varen. Slaapt ook lekkerder als je in de haven ligt en we kunnen meteen afval weggooien en de accu’s opladen. We twijfelen nog of we niet door zullen varen naar L’Aber Wrac’h, maar om dat in het donker aan te lopen vind ik toch minder handig (veel rotsen, terwijl Roscoff eenvoudig en veilig is aan te lopen). Dinsdag ochtend vertrekken we vroeg om het tij door “Chenal du Four” te halen. Helaas is er weinig wind, dus we schieten niet erg op, maar we kunnen wel zeilen. Als we voorbij L’Aber Wrac’h varen, horen we via de marifoon dat een Engelsman op de rotsen is gevaren. Zijn boot is lek, maar het wordt laag water en hij probeert hem te repareren voordat het water weer op komt. Het laatste wat wij horen is dat het lijkt te lukken… Toch fijn dat wij hier niet midden in de nacht zijn binnengelopen… In het “Chenal du Four” zijn we eigenlijk iets te laat en dat merken we ook als we bij de Le Grand Vinotière zijn, want er staat een forse stroom tegen. We moeten de motor flink bij zetten om er nog een beetje tegenin te komen, precies op tijd denk ik, want over een half uur staat hier 5 knopen stroom en kom je er niet meer tegen in… Het laatste stuk naar Camaret kunnen we weer heerlijk zeilen. De haven van Camaret ligt vol, maar we kunnen aanmeren bij landgenoten die met een enorme Hallberg Rassy (zeker 50 foot) naar Frankrijk zijn komen zeilen. Ons schip lijkt opeens een “klein scheepje” naast dit schip.

We lopen naar het plaatsje, doen boodschappen en halen het weerbericht op. Blijkt dat er nog tot vrijdag ochtend een noordelijke wind is en dat de wind daarna naar het zuidwesten draait. We wikken en wegen maar nemen dan toch het besluit om vanavond direct door te gaan zodat we nog in dit weervenster de Golf van Biscaye kunnen oversteken. Nadat we getankt hebben, en de dinghy hebben opgeruimd zijn we klaar om te vertrekken. We schatten in dat we zo’n drie dagen nodig hebben om naar A Coruña te varen. We vertrekken met een heerlijk bakstag windje naar Ile de Seine via het “Chenal du Grand Leac’h”. Hoe we ook zoeken, we kunnen de noord en zuid kardinaal (bij Mendufa) waar we tussendoor moeten, maar niet zien (het is inmiddels donker), totdat ik ze met de verrekijker ontwaar, en als we er zo goed als langs varen, blijken ze niet verlicht te zijn… Rare jongens die Fransen, gelukkig is de kaart waar we op varen erg nauwkeurig en varen we er toch precies tussendoor. We varen ten westen om Île de Seine heen om dan koers te zetten naar A Coruña.

We hebben wel eerder samen een nacht door gevaren, maar nooit meerdere nachten achter elkaar. We spreken een wachtschema af waarbij we elkaar aflossen om de drie uur. Ik heb de eerste wacht en al snel hoor ik wat gespetter rondom de boot. Als ik achter de boot kijk zie ik in het licht van de lichtgevende algen -die oplichten als je er overheen vaart tot een soort lint van flikkerende lichtpuntjes achter de boot- twee dolfijnen zwemmen. Echt een prachtig, en bijna onwerkelijk gezicht, ook nog onder een prachtige sterrenhemel. Heerlijk rustig varen we de nacht door. Ik vind het altijd rustgevend om ‘s nachts onder de sterrenhemel door te varen, met alleen het geklots van de golven waar de boot doorheen vaart. We hebben ook nog stroom mee dus we schieten ook lekker op met zo’n 7 knoop over de grond en 6 door het water.

De volgende ochtend (woensdag ochtend) valt de wind weg. Door de golven die er nog staan (je zit op open zee dus de golven komen zo van de Atlantische Oceaan) schommelt het schip, en als er dan weinig wind staat, gaan de zeilen erg klapperen. Uiteindelijk zakt de wind tot 5 knopen van achteren en zetten we de motor aan. We proberen nog te motorzeilen, maar zonder zeil gaan we toch een knoop harder. Even later zien we een Frans marineschip voorbij varen dat vervolgens achter ons bij draait en ons een tijdje blijft volgen. Als we het genoeg vinden roepen we Wouter en Myrthe aan dek (wekt altijd vertrouwen, kinderen aan boord) en ja hoor, vrijwel direct zwaait het marineschip weer af en vervolgt zijn oorspronkelijke route. Als ik even later door de verrekijker kijk zie ik een soort brede toren, maar daar is alleen maar…zee! Als ik goed kijk denk ik dat het de opbouw van een onderzeeër is, kan ook wel kloppen want op de kaart staat dat het een oefengebied voor onderzeeërs is. Waarschijnlijk kwam het marineschip net van deze onderzeeër vandaan. Verder proberen we woensdag en donderdag van alles om toch te kunnen zeilen: we zetten de Gennaker op, gaat wel goed, maar dan als je richting Gijon vaart en dat was nou ook weer niet de bedoeling, daarna proberen we nog op twee oren, gaat ook weer paar uur goed tot de wind helemaal wegvalt.
Varen
Verder is het gewoon een lang stuk over zee, het valt me alles mee hoe Wouter en Myrthe zich vermaken en we zien ontzettend veel Dolfijnen. Hoogtepunt is als Wouter voor op de boeg zit en er een Dolfijn tegen zijn voet aan springt. ook zien we Dolfijnen helemaal uit het water springen alsof ze zo uit het Dolfinarium zijn gekomen.
Vliegende Dolfijn
Donderdagavond is er zo weinig wind dat we buiten in de kuip Monopoly kunnen spelen zonder dat het papiergeld weg waait… dan is er echt heeeeel weinig wind! We gaan veel te lang door, maar als het donker wordt besluiten we toch maar te stoppen en te gaan slapen. De eerste wacht heeft zijn slaap al gemist… maar goed, morgen denken we toch echt aan te komen in A Coruña en dan kunnen we lekker bijslapen.

Vrijdag ochtend is er eindelijk weer wind! Heerlijk, we hijsen snel de zeilen en in het begin gaan we nog iets langzamer dan we op de motor gingen, maar de wind trekt aan en ruimt ook nog een beetje zodat we steeds lekkerder gaan varen. Het is een heerlijke halve wind en als we ‘s middags bij A Coruña zijn stuiven de we de baai in met acht knopen, dat voelt lekker na twee dagen dobberen en motoren.

Nog leuker is het als we de haven in varen en Jesper en Thomas van de Volonté (een andere vertrekkersboot) op de kade al staan te roepen. Wouter en Myrthe zijn dolblij dat ze Nederlandse kinderen zien en binnen de kortste tijd zijn ze dikke maatjes. Het is lekker in de haven te zijn en we zijn ook wel moe. Behalve de Volonté ligt ook de Antares in A Coruña, dus dat is erg gezellig. Zaterdag avond bakt Aranka pannekoeken voor Jesper, Thomas en onze kinderen. Daarna sluiten we aan bij de borrel op Ojala met de bemanning van de Volonté, de Antares en ook van de Windover en de Ojala die hier ook allebei liggen.
A
Zaterdag gaan we overdag het centrum in en lopen langs de vele winkeltjes en het grote plein vlak bij de haven. We doen de was, doen boodschappen en kijken naar de kluslijst: Bevestiging WC-bril is afgebroken, slang van de douche is opnieuw los geschoten en moet dus op betere manier worden vastgezet, en nog wat kleine zaakjes. Helaas is de winkel waar je alles voor je zeilboot kan krijgen dicht op zaterdag, dus we zullen tot maandag moeten wachten.
A A
Zondag lopen we naar de vuurtoren Hercules en eten lekker in het centrum. ‘s Avonds is er op het plein een leuk feest met clown en acrobaten waar Wouter en Myrthe hun ogen uitkijken. Als we ‘s avonds terug lopen resaliseer ik me dat we nu twee weken onderweg zijn en dat ik in een normale vakantie nu alweer volop bezig zou zijn met de terug reis. Nu voelt het echter nog steeds of we aan het begin zitten van onze reis en dat geeft wel een heerlijk gevoel van vrijheid!
A

Veilig in La Coruña

Ik schrik wakker. Ojee, wie heeft er wacht? Ik ren naar buiten, wat zitten we dicht op de kade? En op de andere boten?
Nu ben ik pas echt wakker. Ik weet het weer. We zijn heerlijk zeilend aangekomen bij La Coruña en we liggen vast in de haven. Dus geen paniek. Wilde het wachtlopen eerst niet wennen, nu wil het nog niet ontwennen.

Gisteren bij aankomst in La Coruña, werden we vanaf de steigers welkom geroepen door Thomas (10) en Jesper (9) van de Volonté. Dat was een verrassing. Want we hadden ook al gezien dat onze buren uit Zaandam, de Antares hier ligt. Wat ontzettend leuk om alle andere vertrekkers hier weer te zien. Dat hadden we zeker niet verwacht.
Myrthe en Wouter kenden de jongens Thomas en Jesper van de Volonté nog niet, maar de verlegenheid bij de kennismaking duurde heel kort. Ze gingen meteen samen voetballen, film kijken, bij elkaar eten en logeerafspraken maken. Gezellig.

Bij ons vertrek uit Cameret (Frankrijk) had ik nog net even mammie kunnen bellen. Mammie vroeg nog:”is jullie boot nu echt lekdicht?” na haar minder goede ervaring op het IIsselmeer, toen een deel van het koelwater de bilge in stroomde. En in volle overtuiging gaf ik antwoord: “jahoor, geen problemen meer”. Daarna vertrokken we snel uit Cameret voor de oversteek over Biscaye. En nog maar net de haven uit, wordt ik me bewust dat de waterpomp de hele tijd pompt. Dat klopt niet, want als de kranen dicht zijn, hoeft de waterpomp niets te doen. Oeps, er staat dus een kraan open. Ik kijk snel onder de vlonders, en jahoor, daar ligt een hele bak zoet water. Snel de pomp uit. Maar het is al te laat. Eén hele watertank is bijna leeg, ruim 100 liter water verloren (de andere watertank is nog vol). We weten precies wat de oorzaak is. De waterleiding voor onze douche achter op de boot, heeft een aantal koppelingen met slangetjes en klemmetjes. Deze levert al een tijd lekkage problemen. Alleen tot nu toe hadden we lekkage altijd veel eerder in de gaten. Maar door het gebrom van de motor hebben we de waterpomp dit keer niet gehoord. Gelukkig hebben we een watermaker en met 3 uur draaien zit ook deze tank weer vol. Maar dit was wel een wijze les, als we een oversteek maken kunnen we de waterpomp ook uitzetten, en onderweg alleen de voetpomp gebruiken. Dan zijn we bovendien veel zuiniger met water (gebruik ongeveer 25 liter per dag). En we gaan de koppelstukjes van de douche vervangen door iets degelijks, wat niet zo lekkagegevoelig is. We moeten toch een dag klussen op de boot in La Coruña. Want onderweg, door het intensieve gebruik van ons schip gaat er steeds wel iets stuk. Zo staat de toiletbril op half zeven, is ons windvaantje boven in de mast een beetje los, is er een plaatje van het plavond los, enz. Dat durf ik nu wel te vertellen veilig in La Coruña.

Geen golf te zien…

We waren net zo lekker op weg! Maar om middernacht is de wind weggevallen. De zeilen waren zo aan het klapperen dat we ze hebben weggehaald. Gek hoor, zit je op ongeveer 1/3 van de oversteek van Biscaye en is er helemaal niets om je heen te zien. De zee is vlak en er staat geen golfje. Nou ja, alleen die hele lange deining uit de oceaan, waardoor de boot op de motor de hele tijd heen en weer blijft rollen. Wat een lawaai maakt die motor zeg. Maar goed we zien ook vissersboten. En net kwam er zomaar een onderzeeer langs en een Marine schip wat om ons heen voer. Zeker controleren of we oke zijn? Snel kids naar buiten gestuurd, wekt altijd vertrouwen… Gelukkig zien we heel veel dolfijnen die zo uit het Dolfinarium lijken te zijn ontsnapt want ze maken prachtige sprongen in de lucht (foto volgt als we aan de overkant zijn). We hebben ze vaak bij de boot, wat een leuke dieren. Myrthe en Wouter hebben ze ook al gezien en er sprong er zelfs een tegen Wouter zijn voet aan toen hij op de voorpunt zat. In de nacht maakt de wit/grijze buik van de dolfijn en het licht van de lichtgevende algen in het water ze ook zichtbaar. Special effects…
En welk spel speel je dan met zijn allen in de avond? Natuurlijk, mens erger je niet!

Blauwe vlinders en roze meringue van Sark

De Kanaaleilanden waren heerlijk.

Guernsey,
We hebben bij Guernsey gelegen in St. Peters Port. Het getijverschil was daar 8 meter. Dus in de haven keken we bij laag water tegen een hoge muur van 8 meter op.
Speciaal op verzoek van Wouter zijn we mounainbikes gaan huren. Met zijn allen op een mountain bike reden we door de smalle straten. Het was best druk op de tweebaanswegen en met de slingerende kinderen op de weg en alle vrachtauto’s die langs moesten. Steeds opnieuw moesten we waarschuwen: “links rijden”. De kinderen wilden het water in bij een mooi strand. Viel nog best tegen, het water is fris en snel doorkomen is anders.En in de avond even een restaurant, want na een week was de frietbehoefte groot.

Herm & Sark
De volgende dag zijn we naar Herm gevaren. We moesten goed op de stroom letten om door een geul tussen de rotsen door te varen. Even ankeren en Herm bezoeken. Naast ons lag een privé eiland waar de bezoekers werden thuisgebracht per helikopter. De oude huizen zijn goed onderhouden en Roelof herkent het smalle pad waarlangs we ooit de 30 kilo zware kano’s naar boven hebben gedragen naar de camping. Maar ook nu gutst het zweet al aardig op het wandelpaadje.
Daarna door naar Sark en weer 2 nachtjes ankeren. Bij Sark komen we een grote groep kanoërs tegen. Ze komen van Guernsey en ze zien er goed uitgerust uit, niet als toeristen. Leuk zoals zij de grotten kunnen verkennen. Wij proberen het later ook met de dinghy, maar de kids vinden het eigenlijk eng in de grot en zijn bang dat we er niet meer uit kunnen varen.
De volgende dag bezoeken we Sark wandelend. Myrthe rent achter de blauwe vlinders aan. We bezoeken de prachtige tuin van de seigneur, een soort plaatselijke beheerder/ koning. Ongelofelijk wat hij aan bloemen in de tuin heeft. Je kan werkelijk alles vinden. Helaas weet ik nou net niet hoe de lievelingsbloemetjes heten, die Myrthe zag in de tuin.
Gelukkig voor ons waren zelfs op zondag de winkels open. Dus we hebben weer vers brood en dan hoeven we dat niet zelf te bakken.
Nog even spelen op het dixieland&strand en daarna in de ankerbaai dineren en slapen. Het slaapt wel onrustig, want ondanks dat het anker goed ligt draaien de boten om het anker heen met de wind en ineens liggen de andere schepen toch wel erg dichtbij. Dus iedere keer als ik wakker wordt check ik toch even.

Roscoff & Cameret (Bretagne nabij Brest)
De volgende dag vertrekken we. Even een flinke dag langs Bretagne. Direct door naar Brest lukt niet. We zijn katterig. Myrthe moet zelfs overgeven. Ze lag voor straf (ze zat te klieren) op ons bed, maar rende gelukkig eerst naar buiten. En zoals alles bij Myrthe is zelfs dit roze, waarschijnlijk door de roze meringue. Dus in de avond varen we Roscoff haven in en slapen 3 uur vastgemeerd aan de kade. Heerlijk weer even 5 minuten mail lezen met internet. Maar niet te lang, want het wordt een korte nacht.
Midden in de nacht varen we om 4 uur weer af. In de hoop dat we met stroom mee het bochtje om naar Brest halen. Dat lukt dus niet. Met 3 knoop tegen varen we door de geul. Maar het is wel prachtig mooi weer (wk2 helaas) en je kan de kust van Bretagne mooi zien.
In Cameret gaan we fourageren,en besluiten wanneer we de golf van Biscaye ovegaan (3dagen geen internet, ojee zegt Wouter).
Net besloten: we vertrekken vanavond. Kijken of het nog lukt voordat er weer zuidwesten wind staat.

Foto’s doe ik later als we weer internet hebben.

Vakantie in St. Peters Port.

We liggen in guernsey, St Peters Port.

En we gedragen ons allemaal als echte Crevecoeurs. Dat betekent dat we allemaal op een scherm kijken en online zijn. Myrthe en Wouter hebben telefoon en i-pod van pappa ” te leen” en wij zitten op i-pad of lap-top.
Even kijken of er mail is, blog bijwerken, even kijken waar alle andere vertrekkers met kinderen zijn (Tinkerbel is de golf van Biscaye al over, en Antares en Volonté gaan oversteken en zijn relatief dus in de buurt).

Gisteravond deden we even een uitlaatservice.
We waren uit Oostende in 2 dagen doorgevaren naar Cherbourg. Daar waren we s’nachts binnengevaren en om 8 uur in de ochtend al weer uitgevaren. De kinderen hebben Cherbourg dus niet meegekregen en zijn 3 dagen niet aan land geweest. Kortom ze moesten rennen. Dus er werd tikkertje gespeeld door de kleine straatjes van St. peters Port. En dat ging hard en gepaard met veel gegil en gelach. Roelof deed mee, maar moest behoorlijk zijn best doen om Wouter te pakken te krijgen. Die deed een soort snelle run die hij van Cas heeft geleerd. Echt snel!

We liggen in St Peters Port in een kom. De haven heeft dus wel getij, je zakt 5-6 meter omhoog en omlaag. Maar we vallen niet droog dankzij de drempel in de haveningang. Het getijverschil is hier 8 meter. Echt indrukwekkend. Het is leuk om hier terug te zijn, op de kanaaleilanden. We zijn hier eerder met de kano geweest (1997 ?). Met zeilboot zijn de afstanden kleiner, maar zijn de staande golven in de race van Alderney niet echt om in te spelen.
Het is nog steeds gek dat we een jaar op ons schip zullen blijven. Maar het vakantiegevoel is nu echt begonnen. Terwijl we relaxen denken we veel terug aan het afscheid van afgelopen week. Dankzij het uitzwaaien bij de pier en de uitgeleide door onze vrienden en zus in de kano was het heel speciaal. Ook hebben we zo ontzettend veel kado’s gekregen. Het leuke is dat we er steeds één uitpakken en gebruiken. Dus we zijn steeds in gedachten bij jullie. Ontzettend bedankt allemaal.

20140725-075015-28215359.jpg 20140725-075014-28214943.jpg

20140725-075015-28215691.jpg