4 mei 2013 – Naar Terschelling

We staan om 7 uur op zodat we met de stroom mee vanuit Harlingen naar Terschelling kunnen varen en daar met laagwater aankomen zonder het laatste stuk door de Meep, de Slenk en het Schuitengat stroomtegen te krijgen.
Als ik ‘s ochtends de vaarwijzer nog even doorlees zie ik dat het getij bij Terschelling ongeveer een uur voorloopt op Harlingen, dus we moeten iets sneller ontbijten.
Gelukkig roep ik de brug nog even op, die blijkt 5 voor half en heel te draaien ipv 5 over zoals ik dacht, maar als we direct losgooien halen we hem nog net.

Het waait lekker (20 knopen) en we zetten een rif. Het eerste stuk langs de Pollendam is net niet bezeild, maar daarna kunnen we heerlijk zeilen, prachtig weer, lekker windje over het wad. Een jaar of 10 geleden voeren we hier samen met Jeroen en Guido per kano, toen we een familie weekend op Vlieland hadden. Toen nooit gedacht dat we hier nu zo zouden zeilen.

Het blijft wel opletten want het is druk met vissersboten en ferries en we moeten stukjes door de vaargeul kruisen, maar Ranka en ik genieten er volop van om hier zo te varen. Om het compleet te maken zien we op een paar meter een zeehond zwemmen waar we langs zeilen.

Als we vanuit de Slenk bij het Schuitengat komen strijken we het grootzeil en varen we met ruime wind op de genua de haven in. In de haven is een speeltuin waar Myrthe en Wouter spelen, ook is er nog een soort braderie, waar Wouter een bootje koopt.

‘S middagen bekijken we West-Terschelling en besluiten we hier 2 nachten te blijven. Morgen gaan we fietsen huren en het eiland verkennen, het lijkt wel vakantie…

20130505-141652.jpg

20130505-170346.jpg

20130505-170404.jpg

20130505-170414.jpg

30 april 2013 – Koninginnendag en Medemblik

Koningsdag 30 april 2013
Myrthe wil heel graag spullen verkopen. We hebben genoeg wat weg kan, dus dat is natuurlijk een uitstekend plan. Tegenover school in de Morswijk is een markt gepland vanaf 7 uur in de ochtend. Daar gaan we heen, alleen niet zo vroeg. Bolderkar volgeladen, op de fietsen gestapt en rijden maar. Het is erg gezellig en kneuterig, we kennen iedereen en spreiden onze spullen op een zeil. In de zon is het zelfs nog best lekker. De dj draait muziek en wij proberen de spelletjes, fiets van Myrthe, schoenen te verkopen. Myrthe heeft ook nog een stel oude onderbroeken mee (met gaten), maar die verkopen niet zo goed. We krijgen koffie van Jaap en Viev en verkopen een deel en kopen hetzelfde volume weer in om ons heen. Tegen 12 uur doeken we op en gaan we naar huis.

Thuis nog even de kroning gezien van Willem Alexander en dan op naar Amsterdam voor vakantie. De kinderen hebben weer zelf ingepakt, ben benieuwd. Heb dit keer zelf toch aanvullend wat mee aan broeken, want ze hebben geen wissel meegenomen.
In Amsterdam gaan we einde van de dag op stap voor een hap eten en even kijken wat er allemaal is. We stuiten op een groen park tegenover het station en daar lijkt wat te gaan gebeuren. We nemen plaats op de rotsen aan het water. En ja hoor daar varen ineens voor onze neus op 20 meter afstand onze nieuwe koning en koningin langs. Geweldig om even echt mee te maken. Heel leuk sfeertje in het publiek.

1 mei 2013; Medemblik
We varen af en gaan door de Oranjesluizen naar buiten. Dit keer drukker, met meer zeilers en ook meer mensen met kinderen aan boord. Duidelijk vakantie.
Het is een lekker windje 15 knopen, alleen we moeten een beetje opkruisen tegen de wind in. Bij Enkhuizen weer door de sluizen is spannender, want het is drukker en er staat best wat wind. Gelukkig is Roelof erg handig met het manoeuvreren en varen we steeds keurig aan en af. Maar er zijn behoorlijk wat scheepjes die niet op een achterspring weg varen van lager wal. Dan krijg je niet voldoende afstand van de kant en het schuren van polyester op de kade klinkt door merg en been.

Laatste stuk naar Medemblik staat korte golfslag en flink windje van 20 knopen. Het is al behoorlijk laat. We bellen de havenmeester en krijgen een plek toegewezen. We komen om 19.00 uur aan. De wind giert over de jachthaven en er zijn veel lijnen die tegen masten aan slingeren en kabaal maken. We gaan gauw ergens een hapje eten bij de Italiaan in de hoofdstraat.

27 april 2013 – De Stootboot

We zitten in de auto richting Amsterdam voor een weekendje zeilen. De kinderen hebben zelf hun spullen ingepakt dus het was relatief weinig stress deze ochtend. De Friese bakker heeft weer goede zaken gedaan, onze maagjes zijn gevuld en we hebben de rest meegenomen.
Myrthe vertelt dat ze de Dizzy Lizzy (vorig jaar gehuurd in Heiligenhaven) zo’n leuke boot vond. De naam alleen al sprak haar erg aan. Maar Roelof vraagt nog even door “waarom eigenlijk en was die boot dan leuker dan de onze”. Er volgt een volmondig “ja, onze boot is een Stootboot, als je rondloopt stoot je overal je tenen en je hoofd”. Dus nu heet onze boot bij de kinderen “De Stootboot”.
In de haven van Amsterdam aangekomen, weten we niet wat ons overkomt. Er lijkt een groot blik motor-yachten te zijn opengetrokken en de haven ligt geheel vol zelfs aan de buitendam (om de golven te weren) liggen schepen, zo te zien van een motorbootvereniging. De haven leeft en iedereen kent elkaar en het heeft iets erg gezelligs. De club is speciaal gekomen voor koninginnedag. Maar wij vertrekken zo snel mogelijk, want we willen stroom mee op de Noordzee naar Scheveningen.
Myrthe moet even getroost, want ze is haar tas vergeten mee te nemen. Tja ik heb belooft me niet met de bagage te bemoeien en ik heb woord gehouden. Gelukkig liggen er nog wel wat dingen in haar kastje en heeft ze haar jas mee. Verder liggen er op alle banken en tafels schroefjes, draadjes, gereedschap enzovoort. Maar we laten de boel de boel en vertrekken. Op het Noordzeekanaal hebben we genoeg tijd om op te ruimen.

Het is nog best fris buiten in de wind. Na de sluizen bij IJmuiden zetten we koers naar het zuiden en zetten een bulletalie, want we varen een beetje gijpkoers, windje mee. Bij IJmuiden varen we tegelijk met 4 andere zeilschepen naar buiten, maar er is maar 1 die dezelfde koers neemt als wij richting zuid. We hebben anderhalf knoopje stroom mee en varen met 7,5 knoop naar Scheveningen. Boven land staan stapelwolken en boven zee hangen alleen wat veren en we genieten dus volop van de zon, heerlijk.
Nabij Katwijk bel ik mammie, even doorgeven dat onze ETA 16.00 uur is. Wel geinig sta je aan het roer, midden op zee te bellen; alleen voor mammie is het lastiger, want de wind maakt het minder goed verstaanbaar. Maar ze komt eraan.
We stuiteren door richting Scheveningen en moeten daar gijpen. Dat geeft ineens stress, ik heb buiten de fok niet onder controle, de boot hangt ineens scheef op zijn kant, binnen vliegt een enorme la eruit met spullen en de kinderen gillen. Als de fok weg is moet Myrthe nog even op verhaal komen. We zeilen op het grootzeil de haven in en strijken in de eerste haven. We worden opgeroepen omdat er eerst nog een schip door ‘de Pijp’ komt dus we wachten even waarna we vastleggen aan de passanten steiger, best lastig, want deze ligt aan hoger wal en we worden er hard weggeblazen.
Maar we zijn nog vroeg in de middag en hebben dus nog lekker de tijd. Mammie weet ons te vinden en ziet voor het eerst ons schip. Wel heel erg leuk dat ze nu een beeld krijgt waar we in varen en volgend jaar een heel jaar mee weg zijn. Eerste indruk stelt haar geloof ik niet helemaal gerust: “Jeetje gaan jullie daarmee de grote oceaan op?” We drinken wat en laten de binnenboel zien en gaan daarna naar de strandtent Catena bij de zuidpier. De kinderen leven zich uit in het zand en we eten een hapje.

20130428-090246.jpg

26 april 2013 – Heb ik het TKN examen nou gehaald

20 april heb ik het examen Theoretische Kustnavigatie gedaan.
Wat een zenuwen heeft dat gekost. Het leek weer even op de studententijd. En eigenlijk slaat dat nergens op, want er valt of staat niets mee, maar ik wil het zelf zo graag halen. Ik wil een goede discussie partner zijn voor Roelof, zal het in de praktijk veel toepassen en heb mijzelf opgelegd om nog even CWO-III te halen en dan moetje dit examen wel even doen.
Best lastig om naast je werk en de aandacht die de kinderen vergen de discipline op te brengen en steeds opnieuw de boeken in te duiken. En dan vroeg Roelof ook nog elk weekend of het een beetje opschoot.
En maar stampen wat de seinvlaggetjes zijn en de geluidsseinen in de mist, hoe een niet manoeuvreerbaar of vastgelopen of beperkt manoeuvreerbaar schip er in de nacht uit ziet. En oefenen met peilingen, tijdens zeilen en berekenen van waterhoogtes in getij op verschillende tijden op de kaart. Het was behoorlijk balen dat de laatste weekenden voor het examen het weer zo heerlijk werd, dat maakte het alleen nog maar lastiger.
En nu moet ik 4 weken wachten op de uitslag.
Maar ik ga er van uit dat het binnen is, want het is nu mooi geweest met die zenuwen.

25 april 2013 – White Witch te volgen via Internet

Vorige week A.I.S. ingebouwd zodat wij andere schepen in de buurt kunnen zien. Maar ook kan je de White Witch nu ook volgen via Internet (als we in de buurt van een walstation zijn en de A.I.S. aanstaat). Kijk onder het kopje White Witch in blue –> Waar is de White With in blue? Of kijk op Marine Traffic en zoek op White Witch in blue.

13 april 2013 – Dagje klussen op de boot

Vandaag dagje met Myrthe maar de boot, eerst langs Dekker Watersport om een AIS te kopen. Op de boot de joon bevestigd, en leren lapjes om de verstaging. Nu gezellig met Myrthe in Amsterdam aan het eten bij een Italiaan (Capri) in de Jordaan.

20130413-201459.jpg

30 maart 2023 – Terug naar Amsterdam

De afgelopen week heb ik de cursus en examen Marcom A op de Enkhuizer Zeevaartschool gedaan en ‘s Nachts op de White Witch geslapen. Was wel vervrissend om weer eens echt ouderwets in de schoolbankjes te zitten en je hoofd vol met -deels onzinnige- feiten te stoppen. Zo denk ik niet dat het echt heel veel toevoegd om te weten waar Cheju, Pusan, Nadhodka, Haldia of Incheon liggen maar er is wel een handige site om het topografie deel van het examen te oefenen. Wel lekker om een slaapplaats midden in het centrum van Enkhuizen te hebben, maar nu de mast er weer op staat is het tijd om weer terug naar Amsterdam te varen.

Zaterdag vertrekken we rond het middaguur richting Enkhuizen. We rijden nog langs Dekker in Zaandam, maar dat is voor niets want het kabeltje waar we voor kwamen bleken ze toch niet op voorraad te hebben (jammer want had er nog speciaal voor gebeld). In Enkhuizen zetten we de Genua na de Winter weer op de boot. Toch wel weer even zoeken hoe het allemaal zit. Wouter en Myrthe helpen mee met het hijsen, maar vinden het wel zwaar. De rest van de middag zijn ze druk bezig met de I-pad. Verder probeer ik met een stukje tuinslang een 25 l tank diesel over te hevelen in de dieseltank wat totaal niet werkt (maar wel een hoop geklieder oplevert). Met een simpel hevelpompje dat ik bij Joosten Watersport haal lukt het wél, zelfs zo goed dat het ook zeilend op zee moet lukken. Bovendien vindt ik ook een simpele oplossing om de kabel van de radar te verlengen met een huis-tuin-en-keuken ethernet kabeltje wat waarschijnlijk een factor 10 goedkoper is dan een vergelijkbare oplossing van Raymarine.

‘s Avonds lopen we nog een rondje door Enkhuizen en eten we lekker bij Grand Café van Bleiswijk, we hebben van het klussen in de kou wel trek gekregen en alles gaat dan ook schoon op. Als we terug lopen laat ik trots alle verlichting zien, het NaviLED driekleuren- en ankerlicht, het deklicht en het gieklampje die het weer doen.

Zondag als we wakker worden liggen we in een dun laagje ijs! We hebben een lekker paasontbijt. Myrthe heeft de boot versierd en we hebben een lekker paasbrood van ons Friese Bakkertje, verse broodjes en eitjes. Na het ontbijt klim ik op de giek om een blokje in de achterstag te zetten zodat we de vlag weer kunnen hijsen. Ook vullen we de watertanks, erg handig om weer water uit de kraan te hebben. Bovendien doet de “waterflow meter” het ook weer (moesten nieuwe batterijen in, wat ik na een speurtocht op internet ontdekte).

We verhalen de boot zodat we tegen de wind in liggen en het grootzeil erop kunnen zetten. De buurman die een geheel nieuwe mast heeft en normaal ook in Amsterdam ligt helpt even mee. Als het grootzeil erop zit en de boot klaar is om te vertrekken gooien we om een uur of twee los en roepen we de havenmeester op de marifoon op om de brug te openen. Deze keer wel direct reactie en even later varen we de oude haven van Enkhuizen uit. Als we langs de langs de Drommedaris varen horen er mensen zeggen “mooi schip”, doet ons goed en apetrots kunnen we vrijwel direct de sluis in. Op het Markermeer hijsen we de zeilen en varen we “op twee oren” voor de wind pal zuid. Als de wind wat afneemt zet ik de spinakerboom in de Genua en lopen we ruim een knoop sneller. We roepen de meldpost IJsselmeer op om te vragen of er nog ijsvorming is bij Monnikendam. Aangezien ze het niet zeker weten bellen we de jachthaven Waterland in Monnikendam op en zij geven aan dat in de jachthaven nog wel ijs ligt, maar dat we wel de oude haven in kunnen, dat is sowieso veel leuker tussen de oude zeilschepen!
Aranka bakt onderweg pannenkoeken, en rond een uur of zeven komen we in de oude haven bij Monnikendam aan, we passen nog precies tussen een grote platbodem en een motorbootje voor ons. Wouter en Myrthe zijn meteen vertrokken naar het speeltuintje. ‘s Avonds eten we nog een klein hapje en een lekker toetje bij de Waegh. Myrthe bestelt voor toe een crème brulé, maar vindt die toch niet lekker, ik wel! Gelukkig wil Wouter zijn ijsje – dat wel een beetje groot is – wel met Myrthe delen.

Maandag spelen Myrthe en Wouter nog in het speeltuintje met andere kinderen. Ze vinden dit een veel geschiktere haven dan Amsterdam omdat je leuker kan spelen. We spreken af dat we samen nog eens naar een leuke thuishaven gaan kijken. Aranka heeft ontdekt dat je met het middel waarmee de mast is schoongemaakt is ook heel goed roest kan wegpoetsen. Rond een uur of twaalf vertrekken we. Op de Gouwzee hebben we wind tegen en de motor bij. Ik zie bij het hijsen van het grootzeil, dat ik ben vergeten de mastrail weer goed vast te zetten na het erop zetten van het grootzeil, de schroefjes liggen nog keurig op het dek… Doordat één van de kogeltjes van de onderste zeilwagens vast is komen te zitten kan ik het zeil niet geheel hijsen, dus zet ik twee riffen zodat er geen kracht komt op de zeilwagen die vastzit. Zodra we de Gouwzee uit zijn kunnen we zeilen. Omdat de wind het eerst stuk recht van achter staat kruisen we het eerste stuk af. Het is prachtig weer en ondanks het tweede rif lopen we toch lekker. Wouter en Myrthe spelen binnen spelletjes. Rond drie uur zij we bij het IJ en varen we door de Schellingwouder brug. We moeten even wachten bij de sluizen en er staat een harde dwarswind als we aan de wachtsteiger (hogerwal) afmeren. We leggen eerst achter vast en ik moet behoorlijk gas geven om de voorpunt bij de steiger te krijgen.

Om vier uur liggen we na drie weken weer in onze eigen haven. Aranka gaat met Wouter en Myrthe de auto halen die nog in Enkhuizen staat terwijl ik de boot opruim en de mastrail weer goed vastzet. Hierbij rollen uiteraard alle kogeltjes uit de wagen die vastzat over het dek… Gelukkig hebben we nog reserve kogeltjes. Net als ik klaar ben komt Aranka oom weer terug zodat we nog redelijk op tijd naar huis kunnen na ons eerste zeiltochtje dit jaar!

20130410-032931.jpg

16 maart 2013 – Klusdag aan de mast no. 2

Alhoewel het zaterdag is kan ik vandaag toch binnen aan de Mast werken zolang Vester ook bezig is bij Tuned. Ik probeer een beetje bijtijds te vertrekken en ben rond half tien in Enkhuizen. Als ik aankom is het er toch weer gezellig druk. Ook Sander is er en iemand die helpt met het splitsen van de touwen. Even later komt ook de eigenaar van het schip waar wij langszij liggen en waar een nieuwe mast op komt.

Doel is vandaag de klussen waar ik donderdag aan begonnen ben af te maken. Het aansluiten en monteren van het toplicht en stoom licht en het monteren van de Echomax actieve radar reflector.

Het aansluiten van het stoomlicht en toplicht gaat eenvoudig. Mooi dat ze het ook doen als ik ze test, toch leuk dat we nu ook een ankerlicht hebben (LED dus gebruikt nauwelijks stroom), dat gaat deze zomer zeker van pas komen als we naar de oostkust van Engeland gaan.

Monteren van de Echomax duurt iets langer. Ik boor zes gaten in de top van de mast en Vester helpt met het vastpoppen van de beugel. Met de kabel van de windmeter trek ik een touwtje door de mast en daarmee dezelfde kabel en de kabel van de Echomax weer terug. Die zit ook weer.

Verder controleren we nog alle lijnen en besluit ik de grootzeil val en genuaval te vervangen door Dyneema light lijnen. De genuaval is echt versleten, de grootzeil val niet, maar daar is het juist fijn een lijn zonder rek te hebben. Verder controleren we de schijven boven in de mast, deze blijken helaas versleten, maar ze zijn ook vrij eenvoudig te vervangen. In ruil voor onze de oude radar wil de lijnen man wel nieuwe Lazy Jacks voor ons splitsen, dat is mooi want de oude liepen ontzettend stroef.

Tot slot lukt het nog om een boutje met kapotte kop uit de mast te krijgen (zonder boren) zodat we het lampje in de giek ook kunnen repareren en schuur ik een randje van de schroefdop van de windmeter die tegen de mast aankwam bij het vastdraaien.

We spreken af dat ik volgend weken 23-24 maart de lijnen in de mast zet en de leren lapjes aan het eind van de zalingen (tegen het schavielen) aanbreng, dan kan de mast er in de week voor Pasen op en kunnen wij ons eerste zeiltocht van het jaar met Pasen maken!

20130330-202958.jpg

20130330-203011.jpg

20130330-203044.jpg

14 maart 2013 – Klusdag aan de mast

Vandaag een dag vrij genomen om aan de mast te klussen. Op het programma staat:

  • Echomax actieve radarreflector ophalen en installeren
  • Antennedraad op achterstag ophalen en installeren
  • Radar installeren
  • Navigatie verlichting vervangen door LED verlichting van Hella Marine
  • Werklicht in de mast repareren

Als ik om kwart voor acht weg rij richting Enkhuizen denk ik nog dat dit wel haalbaar moet zijn in een dag… Om 9 uur ben ik in enkhuizen om de Echomax en de antennedraad op te halen. Bij Tuned aangekomen ligt de mast naast het schip, de zalingen zijn er ook af. Samen met Sander leggen we de mast binnen en nadat ik mijn gereedschap en spullen binnen gehaald heb blijkt als eerste dat de beugel waarmee de radar op de mast zit toch niet past… Dus verder met klus twee, deklicht repareren. Lamp loshalen gaat eenvoudig, maar blijkt een “Sealed Beam” lamp te zijn die stuk is. Daar moet dus ook een nieuwe voor komen. Als ik de verlichting los haal zit één boutje zo vast dat ik het moet uitboren. De nieuwe super boorset die ik op de Hiswa heb gekocht, blijkt toch niet zo goed, nadat ik één boutje heb doorgeboord is de het boortje net zoveel korter geworden als het boutje… Gelukkig zit er levenslange garantie op de boren, dat zal ik nog vaak nodig hebben ;-). ‘s Ochtends eerst even naar Joosten Watersport in de Compagniehaven, waar ze wel de Sealed Beam hebben maar geen radar beugel.

‘s middags kan ik meelunchen met o.a. Sander. Het is wel lekker werken met alle spullen bij de hand en ik krijg ook een enorme berg tips! ‘s Middags rij ik eerst naar Medemblik waar ik bij H2O Yacht Electronics wel een beugel zou moeten kunnen krijgen. In Medemblik ligt de beugel klaar en Geert Hiemstra blijkt ook service dealer te zijn voor Raymarine. Mooie gelegenheid om te vragen waarom onze stuurautomaat het niet meer doet. Ik krijg wel wat tips mee maar opgelost is het zeker nog niet. Wel hoor ik dat er in juni weer een nieuw type stuurautomaat komt, dus als ik het niet gefixed krijg is dat in ieder geval een oplossing. Veel tips rijker en een heleboel geld armer (Euro 360.00 voor een beugel…) rij ik terug naar Enkhuizen. Ik realiseer me dat het inmiddels twee uur is en dat ik nog niet zo heel erg veel opgeschoten ben. Misschien was het dagprogramma toch iets te ambitieus.

Terug in Enkhuizen begin ik met de Radar te monteren. Gelukkig past de beugel op de voetjes die al op de mast gemonteerd zijn. De doorvoer van de kabel in de mast zit verkeerd om (zodat het regenwater er inloopt) dus die draai ik om, maar dat betekent wel weer vier boutjes uitboren wat ook vier boortjes kost, de overgang van aluminium en RVS is blijkbaar lastig voor een boortje. De nieuwe kabel door de mast trekken is ook een uitdaging, blijkt een versmalling bij de mastvoet te zitten. Volgens Vester is het onmogelijk om de kabel met stekkers eraan er door te krijgen, dat zullen we dan nog wel eens zien… Ruim een uur later zit de de kabel door (met stekkertjes) door de mast. Nu de mastdoorvoer voor de kabel er nog op poppen en de radar monteren en dan is één klus klaar. Het werklicht repareren gaat snel en het lukt ook nog (met hulp van iemand die komt helpen) om de bevestigingsgaten voor de navigatieverlichting te boren en te tappen, maar dan is de tijd ook echt op. Zaterdag verder!

9 maart 2013 – Boot naar Enkhuizen

Dir weekend willen we de White Witch in blue overvaren van Amsterdam naar Enkhuizen, waar bij Tuned Rigs & Ropes de verstaging wordt vernieuwd. Volgens de kenners moet je je verstaging eens in de 10-15 jaar vervangen, en aangezien de White Witch nu 17 jaar oud is en we er een grote tocht mee gaan maken hebben we besloten tot deze investering alhoewel de huidige verstaging er nog prima uitziet. Je wilt tenslotte niet met een gebroken stag midden op de Oceaan rond dobberen…

Vrijdag komen Tessa en Corinna op Wouter oppassen die niet meegaat omdat zaterdag zijn beste vriend Bas zijn verjaardagfeestje heeft. Wij vertrekken dus met zijn drieën en eten wat onderweg. Rond zes uur zijn we bij de boot zodat we de wintertent er nog met licht vanaf kunnen halen. Aranka rijdt de auto vast door naar Enkhuizen terwijl ik de boot vast gereed maak. We zetten de zeilen er nog niet op, die moeten er toch weer allemaal af als de mast eraf gaat, dus het wordt morgen een motortochtje.
Ik trek de grootzeilval door de mast en bevestig de grootschoot weer zodat de giek weer vastgezet kan worden (alle vallen hebben we er in de winter afgehaald). Verder controleer ik de dieseltank omdat bij de onderhoudsbeurt van de motor een week geleden er toch wat bacteriesporen in het dieselfilter zaten. Gelukkig valt het mee, de diesel is helder en er zitten maar een enkel klein zwart plekje in de tank. Dat lijkt mij prima te behandelen met Bardahl Diesel Conditioner (BDC) of Startron dat je bij de diesel mengt. Tank kan dus weer dicht.
Het weer ziet er voor morgen ronduit belabberd uit, regen, regen en nog meer regen… met een koude oostenwind! Nou ja, met warme kleren en een zeilpak zal het wel lukken.

Zaterdag regent het zoals voorspeld, we zetten thee en bakken afbakbroodjes in de oven zodat we we wat te eten hebben tijdens het varen. Om iets over achten vertrekken we uit de Amsterdam Marina richting de Oranjesluizen. We melden ons netjes op kanaal 18 (de nieuwe Ray55 marifoon doet het prima) en de sluis is al open als we aan komen varen. Ook de Schellingwouderbrug gaat binnen een paar minuten open. We varen samen met nog een zeilboot onder de brug door, de rest van de dag zijn we helemaal alleen op het water. Daarna varen we eerst om de vuurtoren “Hoek van het IJ” waar we rond tien uur langsvaren. Daarna gaat het richting Paard van Marken. We merken nu pas goed hoe koud het is. Gelukkig doet de dieselkachel het goed zodat het binnen wel warm is. Ik ben blij met mijn Musto HPX zeilpak, want ik blijf ondanks de niet aflatende regen goed droog. Aranka heeft nog geen goed zeilpak en raakt langzaamaan doorweekt. Om het halfuur lossen we elkaar af om binnen weer even op te warmen.
Ik probeer de stuurautomaat aan te zetten, maar steeds krijgen we de melding “auto release” waarna de stuurautomaat er spontaan weer mee ophoudt. Moet ik later maar eens oplossen, nu betekent het dat we achter het roer moeten staan in weer en wind. Vooral voor Aranka die steeds natter wordt is het afzien.
Onderweg loopt het nivometertje van de dieseltank verder terug tot midden in het rood en dus gooien we er een reservetank van 20 liter in. Zelfs met een trechter is het toch lastig schenken op een wiebelende boot, voor onze grote reis lijkt een hevelpompje handiger…
Rond half twee zijn we bij de Krabbegatsluizen die al/nog open staan zodat we er direct kunnen invaren. In Enkhuizen is het even zoeken naar de havenmeester (reageert niet op marifoon en telefoon), die we uiteindelijk bereiken op zijn mobiele telefoon. Even later meren we af bij de werf van Tuned en Messink.

‘s Middags haalt Aranka Wouter op en maak ik de kabels los die door de mast lopen. Ik vind (min of meer bij toeval) de kastjes van de RR-antenne als ik de marifoon antenne uit de mast volg. ‘s Avonds eten we lekker bij restaurant Markerwaard dat recht tegenover onze boot zit. De White Witch ligt wel mooi zo midden in het centrum met de Drommedaris op de achtergrond.

20130311-082721.jpg