Op naar Tobago

We zijn vertrokken op zondag 11.00 uur richting Tobago. Wat was het losgooien weer lastig. We lagen prachtig bij Waterland en het was reuze gezellig met de Tignanello en de Lotus. Ook Gerard Dijkstra en zijn vrouw waren heel enthousiast terug uit Kabalebo en weer op hun schip. Iedereen kwam ons uitzwaaien op de steiger, ook Noel en Winston en zelfs de familie waar de kinderen zoveel hebben gespeeld.
Met de stroom mee voeren we de Suriname rivier af. Onderweg zagen we alle mooie plekjes van de afgelopen weken terug. Bij Domburg zagen we Huib en konden we ook nog naar hem zwaaien. We hadden flinke stroom mee en om 16.00 uur waren we buitengaats, net op tijd voor de stroom ging kenteren. En na een maand aan land geweest te zijn is halve wind varen met 20 knopen wel razend snel, maar dat komt ook door de Gyaanse Stroom, die ons met ruim 2 knopen richting Tobaoe weg zet. Zo varen we over de grond 8-9 knopen. Het is toch ook wel weer even wennen. We eten al het heerlijke surinaamse eten wat we nog in de koelkast hebben. En de kinderen vallen om 19.30 uur al in slaap. Ik doe direct met ze mee, want ik ben katterig en ik moet weer fit zijn voor een nachtwacht.
Het Nederlandse netje kunnen we niet bereiken. We hadden de hoop om misschien de Tinkerbel of de Win2Win te spreken, omdat zij ook onderweg zijn op de Atlantische Oceaan. Maar helaas, we horen alleen ruis.

Roelof doet de eerste wacht en lijkt wel weer helemaal in zijn element. Ook de White Witch vaart lekker. Ik kom regelmatig uit bed om te vragen of alles goed gaat. Het voelt nog zo onwennig. Middernacht neem ik het over. En pas als ik mijn eigen wachtdienst erop heb zitten heb ik weer een beetje bootgevoel en is het katterige eraf. Gelukkig.

Het varen schiet dus lekker op. Maar ja, nu moeten we ook weer de school opstarten. We pakken het weer op met de regels zoals we dat ook in 2014 hebben gedaan. Geen electronica voor schooltijd en uiterlijk 9.30 uur aan de slag zijn. Ze hoeven maar 3 blokken te doen op een vaardag. Best te overzien. Maar ook hier zit het vakantiegevoel nog helemaal in het bloed en gaat het opstarten met vallen en opstaan.

We zijn inmiddels ruim een etmaal onderweg en over de helft, zog zo’n 170 mijl te gaan.

Onze postie op dinsdag 27 jan 04:30 UTC is: 9-23.4’N 58-26.8’W

2 thoughts on “Op naar Tobago

1. Hoi Ranka, Kan mij best voorstellen dat het weer even wennen is voor de kinderen en jullie na zo’n heerlijke maand “vakantie”.
    Behouden vaart!

Groetjes,
    Trix

• Van harte gefeliciteerd met Lieve die nu 10 jaar is. Wat een prachtige leeftijd.

We zijn afgelopen nacht op Tobago aangekomen na 2,5 dagen varen. Het ging razendsnel. Nu deze ochtend bij het wakker worden was ik eerst verrast de kinderen te zien terwijl ze in schoolboeken zijn gedoken. 8.00 uur was school klaar. En buiten zag ik de baai waar we liggen. Overweldigend. Fregatvogels vliegen over ons heen en duiken in zee voor visjes. Pelikanen zwieren langs ons. Super groen en tropisch ziet het eruit met caribische relaxte sfeer. Het liefs zou ik je even hier willen halen zodat je mee kan kijken.

Maar jullie hebben het vast gezellig druk met Lieve. Wat keek ze naar deze dag uit zeg. Ik hoop dat het helemaal is wat ze ervan verwacht en dat jullie er net zoveel plezier van hebben.
      Heel veel liefs van ons.