En weg is de wind…

Nadat we twee dagen lekker zijn opgeschoten, zijn we nu in een hoge luchtdruk gebied beland. En dus geen wind. Vanmiddag om een uur viel het laatste beetje wind weg en hebben we de motor aangezet. Een stukje konden we de genua erbij zetten om zo wat meer snelheid te maken, maar verder is he met het zeilen niet veel soeps. Echt snel schieten we dan ook niet op, maar hopelijk kunnen we vanaf morgen weer wat zeilen.

Wel zien we heel veel dolfijnen, die naast de boot komen zwemmen en soms met zijn drieen naast elkaar uit het water springen. Dat is toch elke keer weer leuk om te zien. Ook varen we vlak bij een ander schip, de Velella uit Zwitserland. We hebben een paar keer contact gehad met de marifoon en we moesten vandaag zelfs twee keer onze koers aanpassen omdat we anders op elkaar zouden botsen. Wouter stond met de scheepshoorn op de voorpunt te toeteren en we konden naar elkaar zwaaien, toch grappig zo midden op de grote plas. Verder hebben we zo nu en dan contact via de marifoon met een zeilschip waarop ze het weerbericht willen weten. Blijkbaar zijn er toch een hoop schepen die geen grib files en/of weerkaartjes kunnen ontvangen.

Verder glijden de dagen voorbij, Aranka weet elke dag weer een lekkere maaltijd te maken, ik heb vandaag een cake gebakken die goed gelukt is en een brood gebakken dat wat minder gelukt is (is een soort baksteen geworden, misschien is de gist te oud…). Morgen maar kijken of het nog eetbaar is. Verder hebben we twee keer per dag het SSB-netje waarbij we de andere Nederlandse schepen spreken die onderweg zijn naar de Azoren. Het is altijd gezellig om weer even te horen hoe het bij de anderen gaat, meestal kletsen we wat met de Ojala die het dichtst bij ons ligt. Dan nemen we de verschillende opties over hoe het best te varen door. Blijft interessant want het is ook elke dag anders. Ook krijgen we elke dag goede adviezen van Jaap die met ons mee kijkt naar het weer. Maar vaak veranderen de grib-files sneller dan je je koers kan aanpassen, dus dan zitten er wel twee of drie adviezen in de mail. De laatste grib-files komen met een route die min of meer direct richting de Azoren gaat, nou dat is wel prima want dan hoeven we niet veel extra mijlen te maken.

Myrthe en Wouter doen het prima, is toch wat om twee weken op zo’n boot te zitten, maar ze zijn vrolijk en vermaken zich met I-pads, lezen, films kijken en spelen. Wouter verrast ons elke dag weer met onbedaarlijke lachsalvo’s als hij weer iets stouts heeft uitgehaald. Zijn lachen is dan zo aanstekelijk dat Aranka meestal ook in de lach schiet en zo komt ie er dan weer mooi mee weg. Wouter heeft wel behoefte aan wat beweging en eigenlijk is het wel lekker dat ze elke dag een paar uur school hebben. Houdt ze toch bezig en dan is het ook lekker als het af is en ze een filmpje kunnen gaan kijken. Langzamerhand is de school stof wel een beetje op, de laatste rekenlessen zijn gemaakt en de laatste spellingslessen worden deze week af gemaakt. Op de Azoren kunnen we dan een verlate voorjaarsvakantie houden.

Onze positie is op 28/05/2015 02:50 UTC 38-22N 45-33W

3 thoughts on “En weg is de wind…

1. Hoi familie crevecoeur

Ik moest weer Eve lachen bij dat stukje van wouter daar komt hij goed mee weg ga ik ook eens proberen veder hoorde ik dat het met het schoolwerk ook goed gaat ik moet nu nog 6 en een halve week naar school toe en ga vandaag naar de school tuinen maar dat is niet de eenige tas die ik moet meenemen ik moet ook me gym spullen meenemen en natuurlijk ook me gewone schooltas en dan nog me loom spullen dus dat woord schouwe naar school toe hihi
    Veder gaat het met mij ook goed ik hoop dat ik snel weer met myrthe kan gaan Skype

Groetjes lieve hier uit Nederland

2. Ik zit weer in de trein naar mijn werk jullie bericht te lezen. Hoop dat de wind weer gaat toenemen want motoren op de grote plas is waarschijnlijk niet de bedoeling. Wij hebben afgelopen weekend gekampeerd met de families van de woongroep van inger. We hadden goed weer en we maken ons op voor een mooie zomer waar jullie dan ook nog van kunnen genieten. Het is nog een maand school en dan heeft Y een lange zomervakantie terwijl I nog druk is met haar studie. Ze zal na de zomervakantie afstuderen.
    Groet uit Haarlem
    wouter

• Hi Wouter, Inger en Yisak,

Leuk weer van jullie te horen! We zijn nu lekker aangekomen in de Azoren, waar het ook prachtig is, En toch ook wel lekker dat we weer wat dichter bij huis zitten. De oversteek naar de Azoren is toch de lastigste waar ook nog wel eens het een en ander mis gaat. Gelukkig liggen wij nu lekker in de haven en kunnen we even bijkomen. Flores was prachtig, maar daar konden we niet heel lang blijven omdat er oosten wind kwam en de haven dan erg vervelend wordt. Dus nu hebben we maar een paar bijkom dagen op Faial. Weer normale prijzen in de winkel, ook weer heel vriendelijke mensen en heel veel andere zeilers waar je de hele dag mee kan kletsen. Na Faial gaan we nog naar São Miguel en Terceira en dan gaan we richting Cork waar Herbert waarschijnlijk voor een weekje aan boord komt.