BELUGA

In mei 2021 hebben we de BELUGA, een Bestevaer 49ST uit 2014 gekocht. Het is een aluminium schip dat eerder de namen Dondersteen, Zwarte Raaf en Mate heeft gehad en is hetzelfde ontwerp als de Katharos ontworpen door Gerard Dijkstra. Alhoewel we Dondersteen een leuke naam vonden, hebben we toch gekozen voor een nieuwe naam “BELUGA” die ook internationaal goed herkenbaar is door bijv. de marifoon. De BELUGA is een aluminium schip en had nog maar 2000 NM gevaren en net 200 motoruren. We zijn in juli samen met de Bo en de Hasta Luego naar Scandinavië gevaren wat meteen een goede maiden tocht was met ons nieuwe schip. Dat is uitstekend bevallen, met name ’s nacht binnen wacht kunnen houden vanuit het “pilot house” is erg comfortabel.

De inrichting van de BELUGA
De BELUGA heeft twee hutten waar ieder twee personen kunnen slapen en heeft nog 2 slaapplaatsen in de kajuit waarvan er één is uitgerust met een slingerzeil. De BELUGA heeft een Yankee voorzeil van 49 m2 en een tweede kleiner rolzeil op de kotterstag van 24 m2. Het grootzeil wordt gereefd vanuit de kuip en is 65,5 m2.

De motor van de BELUGA
Het schip heeft een Yanmar 4JH4 TE 75 pk motor met schroefas met een vaste Gori schroef. De motor heeft een zware 12 volts dynamo met een laadvermogen tot 125 ampère en heeft 3 Victron gel-accu’s aan bord van ieder 220AH als service accu.

Instrumenten op de BELUGA
De  BELUGA heeft een Simrad NSE12 plotter, een Simrad stuurautomaat (AP 28 met HLD-2000 Mk2S drive), een Simrad Broadband 4G radar, Simrad R82 Marifoon, een Simrad NAIS-400 Class B AIS, een Furuno NX-300D NAVTEX, 4 Simrad IS 40 multifuntionele meters, ledverlichting, dekwaspomp, douche op achterdek met warm en koud water.

Veiligheidsplan
De BELUGA is voorzien van diverse veiligheidsmiddelen zoals een EPIRB, Radar, NAXTEX, reddingsvlot, vuurwerk. De veiligheidsmiddelen zijn weergegeven in het veiligheidsplan van de BELUGA.

Refit 2022
In januari 2022 krijgt de BELUGA een “refit” bij KMY/De Vries Sails in Makkum waarbij oa de volgende zaken worden verbeterd:

  • Installeren Webasto hete lucht kachel
  • Installeren van een ICOM M803 SSB
  • Installeren Schenker Smart 60 watermaker
  • Aanbrengen extra raampje in de achterhut
  • Installeren van zonnepanelen (ca 400 Watt) op het dak van het pilothouse
  • Installeren Watt & Sea 600
  • Nieuwe Victron scheidingstrafo 3600 Watt
  • 2 extra lieren in de achterkuip
  • Vaste schroef vervangen voor een Autoprop
  • Vulcan 40 kg anker (ipv Delta 32 kg anker)
  • Inbouwen van een koelkast (Webasto BI 41 Dual)
  • Aanbrengen vloer en opbergstang in vooronder
  • Aanbrengen opberg systeem en vloer in het achteronder
  • Spinnakerboom aanbrengen
  • Code Zero en Spinnaker
  • Main Drop Systeem
  • Bimini

Gegevens van de BELUGA