14 maart 2013 – Klusdag aan de mast

Vandaag een dag vrij genomen om aan de mast te klussen. Op het programma staat:

  • Echomax actieve radarreflector ophalen en installeren
  • Antennedraad op achterstag ophalen en installeren
  • Radar installeren
  • Navigatie verlichting vervangen door LED verlichting van Hella Marine
  • Werklicht in de mast repareren

Als ik om kwart voor acht weg rij richting Enkhuizen denk ik nog dat dit wel haalbaar moet zijn in een dag… Om 9 uur ben ik in enkhuizen om de Echomax en de antennedraad op te halen. Bij Tuned aangekomen ligt de mast naast het schip, de zalingen zijn er ook af. Samen met Sander leggen we de mast binnen en nadat ik mijn gereedschap en spullen binnen gehaald heb blijkt als eerste dat de beugel waarmee de radar op de mast zit toch niet past… Dus verder met klus twee, deklicht repareren. Lamp loshalen gaat eenvoudig, maar blijkt een “Sealed Beam” lamp te zijn die stuk is. Daar moet dus ook een nieuwe voor komen. Als ik de verlichting los haal zit één boutje zo vast dat ik het moet uitboren. De nieuwe super boorset die ik op de Hiswa heb gekocht, blijkt toch niet zo goed, nadat ik één boutje heb doorgeboord is de het boortje net zoveel korter geworden als het boutje… Gelukkig zit er levenslange garantie op de boren, dat zal ik nog vaak nodig hebben ;-). ’s Ochtends eerst even naar Joosten Watersport in de Compagniehaven, waar ze wel de Sealed Beam hebben maar geen radar beugel.

’s middags kan ik meelunchen met o.a. Sander. Het is wel lekker werken met alle spullen bij de hand en ik krijg ook een enorme berg tips! ’s Middags rij ik eerst naar Medemblik waar ik bij H2O Yacht Electronics wel een beugel zou moeten kunnen krijgen. In Medemblik ligt de beugel klaar en Geert Hiemstra blijkt ook service dealer te zijn voor Raymarine. Mooie gelegenheid om te vragen waarom onze stuurautomaat het niet meer doet. Ik krijg wel wat tips mee maar opgelost is het zeker nog niet. Wel hoor ik dat er in juni weer een nieuw type stuurautomaat komt, dus als ik het niet gefixed krijg is dat in ieder geval een oplossing. Veel tips rijker en een heleboel geld armer (Euro 360.00 voor een beugel…) rij ik terug naar Enkhuizen. Ik realiseer me dat het inmiddels twee uur is en dat ik nog niet zo heel erg veel opgeschoten ben. Misschien was het dagprogramma toch iets te ambitieus.

Terug in Enkhuizen begin ik met de Radar te monteren. Gelukkig past de beugel op de voetjes die al op de mast gemonteerd zijn. De doorvoer van de kabel in de mast zit verkeerd om (zodat het regenwater er inloopt) dus die draai ik om, maar dat betekent wel weer vier boutjes uitboren wat ook vier boortjes kost, de overgang van aluminium en RVS is blijkbaar lastig voor een boortje. De nieuwe kabel door de mast trekken is ook een uitdaging, blijkt een versmalling bij de mastvoet te zitten. Volgens Vester is het onmogelijk om de kabel met stekkers eraan er door te krijgen, dat zullen we dan nog wel eens zien… Ruim een uur later zit de de kabel door (met stekkertjes) door de mast. Nu de mastdoorvoer voor de kabel er nog op poppen en de radar monteren en dan is één klus klaar. Het werklicht repareren gaat snel en het lukt ook nog (met hulp van iemand die komt helpen) om de bevestigingsgaten voor de navigatieverlichting te boren en te tappen, maar dan is de tijd ook echt op. Zaterdag verder!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *